Autosuv.sk

Ostatné

BMW stále verí aj vodíku. V pláne je vodíkové SUV X5

Nemecká automobilka považuje vodíkový pohon za reálnu alternatívu. Vodík by sa mal podľa BMW výraznejšie presadiť v druhej polovici dekády.
BMW stále verí aj vodíku. V pláne je vodíkové SUV X5

Nemecká automobilka považuje vodíkový pohon za reálnu alternatívu. Vodík by sa mal podľa BMW výraznejšie presadiť v druhej polovici dekády.

BMW verí, že vodíkové autá sa v druhej polovici dekády stanú plnohodnotonou alternatívou. Podľa automobilky v tejto chvíli ešte nenastali tie správne podmienky na uvedenie sériového vodíkového vozidla. Problém vidí najmä v nízkom objeme výroby vodíka vo svete. Za kľúčové považuje aj jeho výrobu s použitím zelenej energie. Momentálne chýba aj požadovaná infraštruktúra, ako aj rozsiahla celoeurópska sieť plniacich staníc na vodík. Avšak BMW pokračuje s vývojom v oblasti technológie vodíkových palivových článkov. Spoločnosť využíva čas, pokým sa dostatočne rozvinie infraštruktúra a trvalo udržateľná výroba vodíka, aby znížila náklady na výrobu pohonného systému. Po splnení týchto technológií nájde vodík najskôr uplatnenie v diaľkovej nákladnej doprave.

„Sme presvedčení, že v budúcnosti sa bude vedľa seba vyskytovať viacero alternatívnych druhov pohonu a nebude iba jedno riešenie, ktoré pokryje celé spektrum požiadaviek našich globálnych zákazníkov na mobilitu. Technológia vodíkových palivových článkov sa tak z dlhodobého hľadiska môže čoskoro stať štvrtým pilierom nášho portfólia pohonov. Za ideálnych kandidátov v tomto smere považujeme najväčšie modely z našej mimoriadne populárnej rodiny X," povedal Klaus Fröhlich, člen predstavenstva BMW AG, zodpovedný za výskum a vývoj.

Elektrický pohon na vodíkové palivové články sa v pilotnej fáze predstaví v malej sérii vozidiel, vychádzajúcich z aktuálneho modelu BMW X5. Medzitým BMW prezentuje vodíkovú techniku na vozidle BMW i Hydrogen Next. Vo vozidle sa nachádzajú dve nádrže s tlakom 700 barov, do ktorých sa dovedna zmestí šesť kilogramov vodíka. Ich natankovanie zaberie približne 3 minúty. O pohon modelu sa stará elektromotor s výkonom 275 kW. Palivové články vedia vytvoriť 125 kW elektrickej energie. Pri dynamickej jazde si elektromotor berie energiu aj z batérie, ktorá je umiestnená priamo nad ním. BMW na vývoji vodíkovej technológie spolupracuje s Toyotou, ktorá na trh priniesla už druhú generáciu vodíkového modelu Mirai. Okrem partnerstva pri vývoji a zavádzaní technológie palivových článkov do veľkosériovej výroby sú obe spoločnosti aj zakladajúcimi členmi združenia Hydrogen Council (Vodíková rada). V roku 2017 sa do združenia Hydrogen Council spojilo viacero popredných spoločností z oblastí ako energetika, doprava a priemysel, pričom ich počet už narástol na viac ako 80 členov.

Tagy

Pokračovať v čítaní