Autosuv.sk

Ostatné

Za každým názvom stojí kopa práce 5: Žihadlá a svalovci

Marketing je dnes jedným z najdôležitejších oddelení vo firme. Prečítajte si, ako sa tí najväčší marketingoví guru prepracovali k menám, ktoré berieme za úplne bežné.
Za každým názvom stojí kopa práce 5: Žihadlá a svalovci

Marketing je dnes jedným z najdôležitejších oddelení vo firme. Prečítajte si, ako sa tí najväčší marketingoví guru prepracovali k menám, ktoré berieme za úplne bežné.

Vymyslieť názov produktu je jednou z najnáročnejších úloh marketingu. Akokoľvek smiešne to môže znieť, realita hovorí sama za seba. Dobrý názov a prívetivý dizajn je pre mnohých dôležitejší, ako výkon, správanie sa na ceste alebo dokonca aj spotreba. Za ideálny mix týchto aspektov sme schopní zaplatiť sumy, nad ktorými sa zastavuje rozum. Jednotlivé automobilky pracujú na budovaní svojho mena dlhé roky. Aj preto vznikajú modely, ktorých názvy sú staré alebo dokonca staršie ako niektorí z nás. Je dosť pravdepodobné, že taký Volkswagen Golf budú poznať všetci ešte veľmi dlho. Ak by ho však konštruktéri pomenovali Volkswagen MQB20I8AT, asi by vás nezaujal. Ani jeho názov by nebol tak zapamätateľný. To, že názov je dôležitý, sme si už ukázali na jednom relatívne prehnanom príklade.

Ešte fascinujúcejšie je však objavovať, odkiaľ názvy pochádzajú a ako vznikli. V piatej časti našej série sa pozrieme na športové žihadlá a preslávené muscle cars, ktorých meno poznajú nielen u nás, ale aj za veľkou mlákou. Toto stálo za ich názvoslovím.

Chevrolet Camaro

Americký svalovec má skutočne bohatú históriu. Prvýkrát bolo uvedené v roku 1967 a v Európe sa objavuje iba v malých množstvách. Či už je to vysokou spotrebou alebo inými faktormi, automobilka sa jednoducho pre rozšírenie predaja na starý kontinent nerozhodla. Ešte donedávna na tom boli rovnako aj Fordy Mustang. Ako sa však Camaro dostalo k svojmu menu?

V šesťdesiatych rokoch, kedy Camaro oslavovalo svoje narodenie, začínala väčšina modelov značky Chevrolet písmenom C. Nebolo preto pochybností, že aj nový model muscle car sa musí začínať na toto písmeno. Pre pôvodný koncept Project Panther (automobilka má asi rada, keď sa oba názvy začínajú na rovnaké písmeno), bol pripravený zoznam 2000 slov začínajúcich sa na C. Marketéri si dokonca niekoľko z nich vymysleli. Víťazné Camaro je práve jedným z tých, ktoré neexistujú v žiadnom jazyku. Napriek tomu Chevrolet povedal novinárom na prvotnom odhalení, že ide o malého tvora, ktorý požiera mustangy (premyslený ťah). Sklamaní alebo ohromení?

Porsche 911

Príbeh slávnej 911 sa týka duševného vlastníctva. Nebojte sa, všetko ohľadom tohto strašidelného právnického prípadu vám vysvetlíme. Automobilka uviedla model prvýkrát v roku 1963 na autosalóne vo Frankfurte. Pôvodný názov tohto auta bol Porsche 901. Minimálny rozdiel pre zákazníka, obrovský pre spoločnosť. Možno si ešte pamätáte na náš diel o francúzskych autách. Stále nič? 308, 3008, 301... Správne, toto názvoslovie používa Peugeot dodnes. Tri čísla s nulou v strede má francúzska automobilka aj dnes chránené ako ochrannú známku. Krátko po predstavení nového Porsche sa ozvali z Francúzska, že ide o porušenie ich práv.

Napriek tomu, že Peugeot nikdy neplánoval spraviť ani podobný športiak, ani auto s označením 901, na zmene názvu nástojil. K zámene by teda nedošlo, no právo je exaktné, a tak bola nemecká automobilka nútená zmeniť nulu na jednotku. So štítkom 901 sa stihlo vyrobiť okolo 80 predprodukčných modelov.

Mazda MX5

Maličký športiak od Mazdy má relatívne jednoduché meno. Jasné a zapamätateľné. Čo však znamenajú písmená a číslo, ktoré ho označujú? Väčšina nových vozidiel dostáva písmeno X, pokiaľ sú ustrojené na terén. Pri MX5 to však rozhodne nie je ten prípad. Mazda Experimental, piaty model. Presne to stojí za názvom asi najznámejšieho vozidla japonskej značky.

Treba povedať, že pôvodne skutočne išlo o experimentálne vozidlo. Jeden z prototypov auta mal dokonca motor zo sklolaminátu. Počas výroby od roku 1989 sa predalo viac ako milión kusov tohto výstredného modelu.

Dodge Challenger SRT Hellcat

Pri vyslovovaní názvu tohto muscle car sa vám poláme jazyk hneď niekoľkokrát. Rovnako komplikovaný však nie je len názov samotný, ale i jeho význam. Pri modeli Challenger SRT Hellcat ide v podstate o najrýchlejšiu a najšportovešiu verziu Challengera, ktorú priamo od výrobcu kúpite. Silu neskrýva len pod kapotou, ale spomína ju v názve hneď niekoľkokrát. Challenger po anglicky znamená vyzývateľ. Skratka SRT stojí za slovami Street and Racing Technology, čiže technológia na ulicu i pretekanie.

Ak vám sebavedomých slov označujúcich neporaziteľnú silu tohto auta nestačilo, slovo Hellcat si automobilka požičala z obdobia druhej svetovej vojny. Jedno z najúspešnejších bojových lietadiel amerického letectva totiž nieslo názov Grumman F6F Hellcat. A Dodge skutočne oplýva neskutočnou silou. Priamo od výrobcu ho dostanete pokojne aj s 6,2 litrovým HEMI V8 a výkonom 530 kW.

 

Tagy

Pokračovať v čítaní