Autosuv.sk

Ostatné

Za každým názvom stojí kopa práce 2: Talianske ikony

Marketing je dnes jedným z najdôležitejších oddelení vo firme. Prečítajte si, ako sa tí najväčší marketingoví guru prepracovali k menám, ktoré berieme za úplne bežné.
Za každým názvom stojí kopa práce 2: Talianske ikony

Marketing je dnes jedným z najdôležitejších oddelení vo firme. Prečítajte si, ako sa tí najväčší marketingoví guru prepracovali k menám, ktoré berieme za úplne bežné.

Vymyslieť názov produktu je jednou z najnáročnejších úloh marketingu. Akokoľvek smiešne to môže znieť, realita hovorí sama za seba. Dobrý názov a prívetivý dizajn je pre mnohých dôležitejší, ako výkon, správanie sa na ceste alebo dokonca aj spotreba. Za ideálny mix týchto aspektov sme schopní zaplatiť sumy, nad ktorými sa zastavuje rozum. Jednotlivé automobilky pracujú na budovaní svojho mena dlhé roky. Aj preto vznikajú modely, ktorých názvy sú staré alebo dokonca staršie ako niektorí z nás. Je dosť pravdepodobné, že taký Volkswagen Golf budú poznať všetci ešte veľmi dlho. Ak by ho však konštruktéri pomenovali Volkswagen MQB20I8AT, asi by vás nezaujal. Ani jeho názov by nebol tak zapamätateľný.

To, že názov je dôležitý, sme si už ukázali na jednom relatívne prehnanom príklade. Ešte fascinujúcejšie je však objavovať, odkiaľ názvy pochádzajú a ako vznikli. V druhej časti našej série sa pozrieme na známe talianske značky, na inovátorov dizajnu a zážitku. Toto stálo za ich názvoslovím.

Fiat 500

Dnešná päťstovka nesie svoj názov úplne jasne. Minulý mesiac sme písali o špeciálnej jubilejnej výbave tohto modelu, ktorá ho vráti naspäť ku koreňom. Začiatky tohto auta siahajú už do roku 1957. Vtedy mali päťstovky motor vzadu a poháňanú zadnú nápravu. Auto bolo určené predovšetkým pre vodičov, ktorí doteraz jazdili na mopede alebo skútri a chceli skúsiť niečo na štyroch kolesách a so strechou. Pôvodný starý Fiat mal objem motora 0,479 litra. Po zaokrúhlení teda 500 centimetrov kubických. Zaokrúhľovanie je bežne aj v dnešnej dobe. Napokon, ak sa aj pozrieme do techničáku, málokto bude mať pri objeme valcov skutočne okrúhle číslo.

Fiat 500 teda prešiel obrovskou evolúciou počas uplynulých 60 rokov. Stal sa priestrannejší a už dávno nie je iba náhradou za akýsi moped. Existuje aj priestrannejšia, aj terénnejšia verzia tohto modelu. A objemy motorov, i keď sa stále zmenšujú, neklesli pod jeden liter.

Alfa Romeo MiTo

Hovorí sa, že prirodzeným prostredím pre výskyt majiteľa Alfy je priestor pod autom. Niektoré automobilky si počas svojich temných rokov vypestovali menovku, ktorá konzervatívnych majiteľov straší dodnes. Možno aj preto toto auto nie je až také ikonické ako napríklad Fiat 500. Napriek tomu, že pochádza z toho istého koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Dizajnovo je nádherne spracované a ani mriežka chladiča v typických tvaroch Alfy nechýba. Toto auto je jednoducho jeden nádherný hatchback. Polemiky o pôvode jeho názvu ponúkajú dve možnosti.

Prvou z nich je kombinácia miest Miláno a Turín (Torino). Prvé z miest je rodiskom dizajnu auta a druhé zase mesto, kde bolo vyrobené. Ide o perfektný model, ktorý keby používali všetky automobilky, vedeli by sme hneď, čo vlastne kupujeme. Či kupujeme skutočne nemecké alebo americké auto. Dnes už totiž výroba prebieha vo všetkých kútoch sveta. Slovensko a jeho orientácia na výrobu nemeckých a kórejských automobilov je toho dôkazom. Druhou úrovňou chápania názvu je slovo Mito z taliančiny. V preklade znamená mýtus.

Superšporty Lamborghini

Pri týchto autách to začne byť skutočne zaujímavé. Spomínate si na prvý diel, v ktorom sme preberali názvoslovie Volkswagenu? Automobilka si vybrala jeden konkrétny kľúč na pomenovávanie áut, ktorého sa držala. Či už je to náhodou alebo tým, že Lamborghini a Volkswagen patria do toho istého koncernu, obe automobilky si zvolili svoju štruktúru. Lamborghini pri výbere spravilo tú najjednoduchšiu, no najneočakávanejšiu vec. Svoje vozidlá pomenováva podľa býkov.

Len si to predstavte. Píše sa rok 1993 a na španielskej corride sa postavia proti sebe toreador Julio José del Herrera a býk Aventador. Priznávame, meno toreadora sme si vymysleli, no rok aj meno býka sedia. I keď sa dnes spája už s autom, Aventador bol kedysi výnimočný býk. Dostal ocenenie za odvahu. Či až in memoriam, to nevieme.

Inak tomu nebolo ani pri Huracáne. Aj vy ste si mysleli, že názov pochádza z nejakého talianskeho slova pre vetry, však? Huracán bolo meno býka, ktorý súťažil ešte v roku 1879. V talóne máme skrytý ešte jeden názov. Urus. Toto meno patrí celej čeľadi býkov, ktorá narastala do obrovských rozmerov. Tieto býky nesúťažili, no napriek tomu vymreli ešte v sedemnástom storočí.

Ferrari GTC4Lusso

Tak tento názov je asi najťažší na rozlúsknutie. Ferrari sa so svojimi názvami príliš nemazná. Je to ikona a nepotrebuje zaujať jednoduchým názvom. Napriek tomu sa aj v tejto spleti písmen nachádza istá logika. Ak si rozmeníme názov na drobné, získame dokopy tri informácie. GTC, 4, Lusso. Písmenká GTC sú pripomienkou klasických starších modelov Ferrari. Neoficiálne zdroje tvrdia, že ide o Gran Turismo Coupé. Osamelá štvorka hovorí o počte sedadiel. Pre Ferrari je číslo 4 dosť neobvyklé, a tak asi uznali za vhodné ho zakomponovať aj do samotného názvu. Posledný oriešok je nápis Lusso. Ten predstavuje v taliančine luxus. Takže podľa názvu si pekne viete odčítať, o čom vlastne GTC4Lusso je. Je to luxusné kupé pre štyroch v štýle Gran Turismo.

Tagy

Pokračovať v čítaní