Autosuv.sk

Ostatné

Návrat k ceste do Švédska na WRC. Prinášame naše tipy aj cenovú kalkuláciu

Po troch rokoch sme znovu vycestovali do Švédska zažiť tú pravú atmosféru rýchlych áut na snehu. V článku prinášame naše postrehy z cesty, aj niektoré zážitky zo samotnej rely.
Návrat k ceste do Švédska na WRC. Prinášame naše tipy aj cenovú kalkuláciu

Po troch rokoch sme znovu vycestovali do Švédska zažiť tú pravú atmosféru rýchlych áut na snehu. V článku prinášame naše postrehy z cesty, aj niektoré zážitky zo samotnej rely.

Po troch rokoch sme znovu vycestovali do Švédska zažiť tú pravú atmosféru rýchlych áut na snehu. Švédsko je jediným vrcholným podujatím WRC, kde si jazdci a fanúšikovia naplno užijú sneh. Na podujatí v Monte Carle sa síce na vyššie položených miestach sneh nachádza, ale pravé zimné WRC je len jedno. Po našej februárovej ceste sme postupne s časovým odstupom uverejnili testy vozidiel Hyundai i30 Fastback N-Line a Hyundai Tucson. Teraz prišiel čas, aby sme sa k podujatiu vrátili a opísali zážitky zo samotnej cesty a rely.

Naše putovanie na sever sme naplánovali cez nemecký prístav Rostock, trajektom sme sa preplavili do dánskeho prístavu Gedser a pokračovali Öresundským mostom, spájajúcim dánske hlavné mesto Kodaň so švédskym Malmö.

Kombinovaný spiatočný lístok na trajekt a prejazd mostu sme objednali s niekoľkotýždňovým predstihom. Cena lístka sa hýbe v závislosti od sezóny a dostatočného predstihu pri objednávaní. V našom prípade bola výsledná cena spiatočného lístka 228 eur pre jedno auto a jeho posádku. Po dávnejších skúsenostiach sme objednali najlacnejšie lístky bez možnosti zmeny času odchodu na poslednú chvíľu. Trajekty opúšťajú prístav v dvoj až trojhodinových intervaloch. V minulosti nás s lacným typom lístka pustili na trajekt aj v inom čase, keď sme dorazili do prístavu skôr. Podobné šťastie sme mali aj cestou na rely, pri návrate späť sme však už museli 2,5 hodiny čakať na odchod "správneho" trajektu.

Pri výjazde z Kodane sme opustili hlavné mesto tunelom, ktorý sa neskôr vynorí spod zeme a vyústi do Öresundského mosta. Platby alebo kontroly skôr zakúpených lístkov sa uskutočnia na švédskej strane. Prekvapivo sme za mýtnou bránou museli prejsť aj rýchlou colnou kontrolou. Odbavení sme boli prehliadkou dokladov a otázkou o cieli našej cesty. Colníčka sa po začutí skratky "WRC" nechápavo pozrela a kývla hlavou, po zmienke o rely pochopila, usmiala sa a poslala nás ďalej. Na juhu krajiny zjavne všetci nežili týmto svetovým podujatím.

Prvá časť švédskej trasy nás viedla po diaľniciach a prejdené kilometre pribúdali rýchlym tempom. Miestni šoféri jazdili zodpovedne, nerobili nebezpečné kúsky a nepúšťali sa do riskantných predbiehacích manévrov. Na druhej strane sa zbytočne nevliekli a nezriedka prekročili povolenú rýchlosť. Všetci však svorne brzdili pred úsekmi s kamerami. Vždy sú vopred označené značkou a nachádzajú sa na správnych miestach. Tým máme na mysli križovatky, zastávky autobusov - všeobecne povedané na rizikových miestach.

Čím sme bližšie prichádzali k cieľu nášho ubytovania, tým sme sa dostávali na cesty nižšej triedy. Google mapy bez zadania súradníc podľa názvu ani nedokázali nájsť správnu adresu a poslali nás iba k blízkemu mestu/osade. Našťastie si s týmto problémom poradila vstavaná navigácia Hyundaiu Tucson (podrobnejšie opísané v teste). Dostali sme sa do romantického kraja, čo v praxi okrem iného znamená, že v blízkom okolí nebola žiadna vybavenosť. Malé osady pozostávali doslova z pár domov, ukrytých v lesoch, na Slovensku by sme ich nazvali kopanice. Ako sa neskôr ukázalo, naším cieľom bol osamotený dom v blízkosti jedného z množstva jazier. Bol červený ako drvivá väčšina miestnych vidieckych domov.

Z minulej návštevy sme boli zvyknutí na snehom pokryté nesolené cesty a miestne autá s mini hrotmi na pneumatikách. Tento rok sa teplota pohybovala cez deň v plusových teplotách. Voda z roztápajúceho sa snehu stekala na lesné cesty a v noci zamŕzala. Povrch bol veľmi premenlivý a s ľadom bolo potrebné rátať v každej zákrute. Jednoduché to nemali ani jazdci rely. Na rozbitých tratiach ich autá poskakovali vo vyjazdenej stope, napriek tomu ukázali vozidlá kategórie WRC rýchlosť, ktorá neznalého šokuje. Nájdenie, odhadom 200 metrov dlhej rovinky v nájazde na slávny skok Colin's Crest znamenalo, že sme pretekársky špeciál videli asi tri - štyri sekundy. Hneď potom sa vozidlo vznieslo a skočilo za horizont aj do vzdialenosti 40 m. Zážitok dotváral už len zvuk vzďaľujúceho sa auta. Kto nefandí rely, asi nepochopí, prečo sa niekto trepe 2 000 km, aby potom videl jedno vozidlo v akcii maximálne niekoľko sekúnd.

Medzi dvoma prejazdmi rýchlostnej skúšky sa veľmi neoplatí meniť miesto a už vôbec cestovať na inú skúšku. Celé podujatie je roztiahnuté na veľkej ploche (niektoré skúšky sa jazdia v Nórsku). Rozumnejšie je využiť prestávku a položiť na gril pripravené mäso. Robí tak väčšina fanúšikov a pri ohni často nechýba ani alkohol. Niektorí jednotlivci toho mali po pár hodinách viac než dosť. Keď išli okolo, väčšinou sa s úsmevom pristavili a prihovorili.

Štyri dni strávené presunmi po Švédsku, šliapaním na rýchlostnú skúšku, státím vonku a ešte dva dni cestovania dá posádke zabrať. Aj preto sme po predchádzajúcich skúsenostiach zvoľnili tempo a nesnažili sa vidieť všetko. Osobitným zážitkom bola skúška na malom okruhu na štadióne v meste Karlstad. Tzv. Super Stage postaví proti sebe dvojice posádok, ktoré absolvujú dve kolá na paralelných tratiach, pričom si v druhom kole vymenia dráhu.

Asi najviac sa miestni komentátori odviazali, keď sa na trati objavil Marcus Gronholm, legenda, ktorá sa vrátila do seriálu WRC iba na toto jedno podujatie. Účasť bola pre neho neskorým darčekom k 50-ke. Vo Švédsku však už s mladšími strelcami nedokázal držať tempo a podľa vlastných slov to bola jeho posledná účasť vo WRC. Vidieť spolu jazdcov, ktorí zanechali výraznú stopu v histórii rely ako Gronholm, Ogier a Loeb v jednej súťaži, bolo neskutočným zážitkom. Pamätnejším momentom snáď bola iba havária Sébastiena Loeba v roku 2015 na Monte Carlo. "Majster tesár sa uťal" málokrát počas kariéry, a vtedy sa to súčasnému jazdcovi továrenského tímu Hyundai stalo presne v zákrute, v ktorej sme stáli. Na vnútornej strane zákruty tesne pred nehodou môžete vidieť kolegu Rasťa z Garáž TV, ako mu zo všetkých síl fandí.

Zážitok na celý život niečo stojí, aby ste mali lepšiu predstavu, pripájame nakoniec aj približnú cenovú kalkuláciu takéhoto výletu. Dve autá so sedemčlennou posádkou stála cesta s ubytovaním necelých 2 000 eur. K tomu ešte fanúšikovia musia prirátať lístok, platný na celú rely v hodnote približne 70 eur na osobu a stravu. Najväčšou položkou boli pohonné hmoty, keďže každé z áut najazdilo vo finále približne 4 700 km. V tomto prípade hovoríme o sume plus mínus tisíc eur. Ubytovanie sme zháňali pomerne neskoro, a preto sme našli miesto na samote. V romantickom prostredí s množstvom jazier na okolí nás prenajatie domu na štyri noci vyšlo prijateľných 314 eur.

PoložkaNáklady
Pohonné hmoty1 000 eur
Trajekt plus presun cez most458 eur
Ubytovanie (4 noci)314 eur
Ostatné (diaľničné nálepky atď)cca 200 eur
Spolu1 972 eur

V konečnej cene je zohľadnená cesta dvoch áut so sedemčlennou posádkou. Do nákladov treba započítať ešte stravu a lístky na podujatie (cca 70 eur/osoba).

Cesta na WRC Švédsko (21 obrázkov v galérii)

Tagy

Pokračovať v čítaní