Auto.sk Auto.sk

Fun

Najfascinujúcejšie cesty sveta 12: Eiksund Tunnel (vyberáme z archívu)

V sérií portálu Auto.sk sa pozrieme na tie najúžasnejšie a najvýnimočnejšie cesty sveta. Každá z nich si drží prvenstvo vo svojej kategórií a dokáže vám vyraziť dych. Tunel Eiksund je najhlbším tunelom sveta.
Najfascinujúcejšie cesty sveta 12: Eiksund Tunnel (vyberáme z archívu)

V sérií portálu Auto.sk sme sa pozreli na tie najúžasnejšie a najvýnimočnejšie cesty sveta. Každá z nich si drží prvenstvo vo svojej kategórií a dokáže vám vyraziť dych. Tunel Eiksund je najhlbším tunelom sveta.

Vačšina z nás jazdí svojim automobilom výlučne po cestách. Cestami, ktoré sme vám predstavili v našej sérií najfascinujúcejších ciest, ste pravdepodobne nikdy nešli. No možno sa po prečítaní týchto článkov rozhodnete miesto putovania po pamiatkach dobýjať tie najviac dych vyrážajúce komunikácie sveta.

Fascinujúce tunely sú jednoznačnou doménou Nórska. Iba prednedávnom sme písali o tuneli Raeldal, ktorý sa do zoznamu najfascinujúcejších ciest dostal tiež. Tunel Eiksund nie je ani zďaleka taký dlhý, no pýši sa iným prvenstvom. Je to najhlbší tunel sveta.

Tunel Eiksund mapa
Google Maps



Členitosť škandinávskeho polostrova je svetoznáma. I keď krajinou tisícich jazier je Fínsko, ani Nórsko za ňou nezaostáva. Kvôli členitosti pobrežia sú vodiči v tejto oblasti nútení využívať služby vodnej prepravy, akými sú kompy a trajekty. Ich problém je však časová náročnosť. Aj z toho dôvodu sa krajina snaží prepájať jednotlivé miesta po zemi alebo pod ňou. Eiksundský tunel spája pevninu s ostrovom Hareidlandet, ktorý má asi 11 tisíc obyvateľov.

Tunel meria takmer osem kilometrov a jeho najhlbší bod dosahuje hĺbku 287 metrov pod morom. Je tak najhlbší na svete. Okrem jeho hĺbky je zaujímavý ešte svojim sklonom. Zatiaľ, čo v Európskej Únií je najvyšší povolený sklon v tuneli osem percent, sklon Eiksundského tunela je až 9,6%.

Eiksundský tunel
Wikipedia.org

Počas konštrukcie tohto desať metrov širokého tunela bolo vyťažených 660 000 kubických metrov kameňa a použitých viac ako 1300 ton výbušnín. Tunel bol pôvodne projektovaný na dennú premávku 1000 áut. Jeho dnešné vyťaženie je takmer trojnásobné.

Eiksund
Wikimedia.org



Raeldalský tunel sme v našom predošlom článku porovnali s našim najväčším funkčným tunelom, Braniskom. Ten je dlhý menej ako 5 kilometrov a jeho výstavba stála v prepočte 282 miliónov eur. Takmer osemkilometrový najhlbší tunel sveta postavili za 800 miliónov nórskych korún, čo je v prepočte 82 miliónov eur. Žeby aj tu niečo smrdelo?

Tagy

Pokračovať v čítaní