Autosuv.sk

Ostatné

Čo viac zvýši tep Liga majstrov alebo rýchlosť 250 km/h v Nissane GTR?

Vedci z Loughborough University v jednoduchom teste porovnali emócie fanúšikov na futbalovom zápase a spolujazdcov v rýchlom aute.
Čo viac zvýši tep Liga majstrov alebo rýchlosť 250 km/h v Nissane GTR?

Vedci z Loughborough University v jednoduchom teste porovnali emócie fanúšikov na futbalovom zápase a spolujazdcov v rýchlom aute.

Nissan je už nejaký čas sponzorom Ligy majstrov, a preto sa netreba čudovať, že sa snaží tento fakt marketingovo využiť. Japonská automobilka hľadala prepojenie medzi futbalom a rýchlymi autami a našla ho v radosti, napätí a vzrušení zo zápasu a rýchlej jazdy. V spolupráci s expertami z Loughborough University pripravili jednoduchý test, v ktorom porovnali vzrušenie fanúšikov počas zápasu Ligy majstrov a počas jazdy v Nissane GT-R na okruhu. Merania sa uskutočnili v zápase Bayernu Mníchov a Juventusu Turín. Pre rýchlu jazdu si v Nissane vybrali belgický okruh Spa-Francorchamps, známy pre dlhé roviny s vysokou maximálnou rýchlosťou a rýchle zákruty, ktoré sa jazdia “na srdce“. Tamojšia zákruta Eau Rouge patrí medzi najslávnejšie v seriáli F1. Jazdí sa vo vysokej rýchlosti a ideálnu stopu musí jazdec trafiť prakticky naslepo, keďže pre prevýšenie nevidí jej koniec. Pre neznalého spolujazdca musí ísť v tomto prípade o vysoko-adrenalínový zážitok.

Excitement Index: Futbal verzus rýchle autá

zdroj: Youtube

V rámci testu dostalo niekoľko dobrovoľníkov zariadenia, merajúce tep a frekvenciu dýchania. Porovnanie údajov tepovej frekvencie ukazuje, že dobrovoľníci reagovali veľmi podobne na štadióne, aj v aute. Počas vypätých situácií, napríklad strelení gólu alebo prejazde ostrej zákruty, tep stúpal. Hlavný rozdiel medzi pasažiermi a fanúšikmi sa ukázal v zmene frekvencie dýchania. Vo futbale nasledovalo po zrýchlení dýchania jeho spomalenie. Fanúšikovia v napínavých situáciách zadržiavali dych a frekvencia dýchania sa počas 90 minút menila ako na horskej dráhe. Frekvencia dýchania pasažierov v Nissane GT-R naproti tomu konzistentne stúpala, čo podľa Dr. Dale Esliger z Loughborough University znamená ustálenejší pocit vzrušenia.

Odpoveď na otázku, čo prináša väčšie vzrušenia dáva nasledujúca tabuľka.

Zápas Ligy majstrov

Jazda v Nissane GT-R

Priemerné zvýšenie tepu

39%

37%

Priemerná tepová frekvencia

91 úderov/minúta

100 úderov/minúta

Priemerná maximálna tepová frekvencia

124 úderov/minúta

136 úderov/minúta

Priemerné zvýšenie frekvencie dýchania

140%

144%

Priemerná frekvencia dýchania

15 nádychov/minúta

15 nádychov/minúta

Priemerná maximálna frekvencia dýchania

35 nádychov/minúta

35 nádychov/minúta

Tagy

Pokračovať v čítaní