Autosuv.sk

Ostatné

Autá jazdiace na vzduch: Fascinujúci koncept možno uzrie svetlo sveta

Automobil na stlačený vzduch znie na prvé počutie ako absolútny nonsens. Prototypy takýchto áut však existovali už pred sto rokmi. Prečítajte si, prečo ich na cestách nemáme dodnes.
Autá jazdiace na vzduch: Fascinujúci koncept možno uzrie svetlo sveta

Automobil na stlačený vzduch znie na prvé počutie ako absolútny nonsens. Prototypy takýchto áut však existovali už pred sto rokmi. Prečítajte si, prečo ich na cestách nemáme dodnes.

Len si to predstavte. Sadnete do vášho auta, nemusíte ani štartovať a idete. Jazdíte absolútne bez emisií a natankovať môžete všade, lebo kompresor sa dá nainštalovať skutočne na akékoľvek miesto. Čerpacie stanice sa nemusia trápiť s dovozom paliva, veď vzduch si stačí vziať z atmosféry. Takto nejako vyzerala vízia automobilu jazdiaceho na vzduch, ktorého stvorením sa ľudia zaoberajú už od dvadsiatych rokov minulého storočia.

Prototypy neprestali vznikať ani po prelome tisícročí, a tak je jasné, že sa otázkou pohonu na stlačený vzduch vývojári zaoberajú stále. Neustále však narážajú hneď na niekoľko prekážok. Prvou z nich je nízka výkonnosť takéhoto pohonu. I keď už dnes existujú stabilné materiály, do ktorých je možné natlakovať vzduch až na 31 MPa (to je 31 miliónov pascalov), koncentrácia jeho energie je menšia ako pri starodávnych olovených batériách.  Auto na stlačený vzduch by v dnešnej dobe vedelo prejsť nanajvýš 10 kilometrov a navyše by muselo byť z ultraľahkých materiálov a vážiť len niekoľko desiatok kilogramov. Je tak nepravdepodobné, že by uspelo v crash testoch. Ďalším problémom je extrémne ochladzovanie nádrže spojené so znižovaním hustoty vzduchu vnútri. Vzhľadom na tieto, ale aj ďalšie fyzikálne problémy, je dnes stále nemožné vyrábať auto na vzduch, ktoré by bolo konkurencieschopné svojim výkonom a zároveň aj dojazdom.


zdroj: Wikimedia via Albumizr

V Indii možno onedlho svitne na lepšie časy. Vzhľadom na takmer absentujúce pravidlá bezpečnosti vozidiel a nenáročný trh navrhla automobilka Tata už v roku 2009 koncept vozidla, ktoré by jazdilo len na vzduch. V tej dobe sa však potýkali s azda všetkými problémami, ktoré sme spomenuli hore. Minulý rok vo februári vedúci vývoja, Dr. Tim Leverton, prekvapil celý tamojší automobilový trh. Vyhlásil, že do roku 2020 automobilka predstaví minimálne jeden Airmobil. Dohady tvrdia, že pôjde o upravenú verziu už existujúceho Tata Nano, najmenšieho modelu spoločnosti.

O stavbu takéhoto auta sa snažil aj francúzsky Peugeot a Citroen. V roku 2015 však vývoj áut na vzduch zastavili.

Tagy

Pokračovať v čítaní