beta verzia
 
 
 
Československý superšportiak
MTX Tatra V8
Autor: Jana Friedrichová, zdroj: Tatra CZ   |   Publikované: Streda, 25. september 2002, 17:00
5522


Automobil MTX Tatra V8 by asi nikdy neuzrel svetlo sveta, ak by v roku 1969 nevznikla spoločnosť Metalex. Táto spoločnosť sa zo začiatku zaoberala len úpravou bežných cestných automobilov na športové prevedenia. Časom dokonca stavala celé série formulových a ďalších pretekárskych špeciálov.

 

 

Jedného dňa sa v Metalexe zrodila myšlienka vyrobiť automobil pre šport, napr. pre preteky na okruhoch, pre ktorý by vznikla samostatná kategória podobná napríklad Porsche Supercupu. Samostatná kategória mala umožniť preteky s výkonnými automobilmi vyššej kategórie, ktoré by však boli relatívne lacné a max. by využívali československé diely. V roku 1993 vznikol koncept MTX Tatra V8. Už pri premýšľaní, ako by mal nový automobil vyzerať a aký by mal byť, niekomu napadlo, že by bolo vcelku dobré, ak by sa dal tento model využiť okrem pretekania i na bežné používanie na cestách. Od začiatku bol preto stavaný tak, aby podliehal športovým predpisom pre automobily skupiny „C“, no zároveň aj medzinárodným predpisom EHK pre cestnú premávku.

 

 

Malí chlapci sa hrajú s autíčkami Matchbox. Niektorí z tých „dospelých chlapcov“ sa dokážu hrať s autíčkami snáď až do penzie a privedú k životu auto svojich snov. Tí z Metalexu k tomu mali najbližšie nie len po konštruktérskej stránke, ale aj tým, že mali k dispozícii potrebné výrobné zariadenie a schopných ľudí. Ich zamestanci museli mať okrem vysokej kvalifikácie aj obrovské nadšenie, pretože na tejto síce krásnej, no obyčajne platenej práci sa zbohatnúť nedalo. Firma MTX  takýchto zamestnancov mala. Stavali športové automobily, ktorých  základom bola trubková konštrukcia rámu a laminátová karoséria. Z tejto konštrukčnej filozofie vychádza aj MTX Tatra V8. Je na nej aplikovaná technológia vyskúšaná rokmi skúseností.

 

 

Jedným z najdôležitejších prvkov automobilu, obzvlášť v tejto kategórii, je jeho „oblečenie“. Karoséria je výsledkom práce dlhoročného pracovníka Metalexu, dizajnéra a bývalého pretekára Václava Krála. Tento pán sa podieľal na dlhej rade športových automobilov – napr. na Formule Mondial, či autokrosovej bugine. Ako dizajnér mal jednu obrovskú výhodu. Pristupoval k návrhu karosérie nie len umelecky, ale zároveň aj technicky, čo je pre výrobcu nesmierne dôležité. Od prvého náčrtu cítil, že sa do vnútra musí zmestiť rám, nápravy, motor, prevodovka atd. Nakresliť krásny automobil vie možno ďaleko viac ľudí, no u pána Kráľa bolo podstatné, že jeho návrh bol od počiatku reálny, uskutočniteľný a ovplyvnený technickým cítením.

 

 

Realisticky pristupovali ku stavbe aj konštruktéri. Snažili sa použiť maximum prvkov z automobilu Tatra 613, od motora a prevodovky cez podvozkové diely, brzdy atd. Malo to svoje výhody: zlacnela jeho výroba a súčasne boli použité diely, ktoré boli odskúšané miliónmi kilometrov, taktiež sa uľahčil servis, či dodávka náhradných dielov. Od začiatku totiž nebolo cieľom postaviť jeden exkluzívny exponát, a potom skončiť. Cieľom bolo vyrobiť v tejto drahej kategórii lacný automobil, dostupný a opakovateľný ako výrobok. Toto viedlo niekedy ku konfliktom záujmov. Na jednej strane sa technici usilovali o použitie prvkov progresívnych, „pretekárskych“, no vedúci projektu chcel naopak čo najviac sériových dielov. Výsledkom bol kompromis, auto s veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, no pritom zostavené z maxima továrenských komponentov.

 





 
 

To najlepšie z F1.sk

foto
Pedro de la Rosa: Ďakujem McLarenu
"V roku 2006 som po odchode Juana Pabla dostal príležitosť nahradiť ho. Bol to prvý rok motorov V8 a Mercedes výkonnostne zaostával. Najlepšie sme na tom boli v Monaku a v Maďarsku, kde nešlo o výkon," spomína Pedro de la Rosa.
foto
Prost tvrdí, že Renault na rozdiel od Mercedesu nepotrebuje titul
"Mnohí sa teraz sťažujú na dominanciu Mercedesu, ale buďme úprimní: odviedli najlepšiu prácu a zaslúžia si víťaziť. Vo Formule 1 niekedy musíte akceptovať, že niekto iný je lepší," konštatuje Alain Prost.
foto
Tomáš Richtr: Nové motory dostaly F1 na kolena
"Když jsme připravovali poslední závod a poslední studio, tak jsme udělali analýzu napříč všemi 65 lety formule 1 a vyšlo nám, z perspektivy různých pohledů, že současná dominantní úroveň Mercedesu je ta nejdominantnější, která kdy v historii sportu byla. To znamená, že se teď v pomyslné sinusoidě atraktivnosti nacházíme na pomyslném dně."
foto
Mercedes nepovažuje svoju pozíciu za neohroziteľnú
"Všetci naši ľudia sú zvedaví, ako na tom teraz budeme. Nikto si nemyslí, že to len tak vyhráme. Každý sa obáva toho, že môžeme byť porazení Ferrari. A aj Honda je veľká hrozba," konštatuje Andy Cowell.
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"U nás veci fungujú preto, lebo sme nastavili platy a prémie na základe reálnych možností klubu. Hovorí sa, že prikrývať sa je treba takou perinou, na akú máme," hovorí Gmitter
"Musíme si to uhrať sami. Našim úmyslom nie je len postúpiť do play-off, ale skončiť vyššie ako na ôsmej pozícii," hovorí Jančuška pre hokej.sk
Ľubomír Višňovský: "Bol to dobrý zápas, ale musíme sa vyvarovať takýchto momentov. Proti CSKA nemáme čo stratiť, iba získať"
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Pich sa vracia späť do svojho bývalého klubu
Slovenský futbalista Róbert Pich sa vracia z 1. FC Kaiserslautern do poľského Slasku Vroclav, v ktorom dohrá prebiehajúcu sezónu
foto
Páčia sa vám nové tmavé dresy? (foto)
PUMA a Slovenský futbalový zväz predstavili nové vonkajšie dresy slovenskej reprezentácie. Slováci si ich prvý raz oblečú v priateľskom zápase 29. marca v Írsku
foto
Ak treba, pomôže aj v mäsokombináte
"V Sigme som veľmi nehrával. Bolo to pre mňa poučné obdobie. Mimo Slovenska to naši futbalisti nemajú jednoduché," uvedomuje si Halenár
foto
Kozák mapuje v Turecku výkony reprezentačných adeptov
Tréner slovenskej futbalovej reprezentácie Ján Kozák spolu s asistentom Štefanom Tarkovičom mapujú v Turecku výkonnosť slovenských hráčov
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 
Vyhľadávanie na auto.sk

Magazín AUTO.sk

http://image.auto.sk/obrazky/48mm/48197.jpg
Dopravný servis: Aktuálne informácie z ciest online
Aktuálne dopravné informácie z diaľničných úsekov, rýchlostných ciest a ciest I., II. a III. triedy na území Slovenskej republiky
http://image.auto.sk/obrazky/54mm/54492.jpg
TEST: Audi A7 competition 3.0 TDI: Spravil som sa! + FOTO
Audi A7 s trojlitrovým vznetovým motorom V6 s dvomi turbami akceleruje na 250 km/h tak pôsobivo, že ešte stále mám z toho zimomriavky. Chcel som samozrejme povedať \"na 130 km/h\"...
http://image.auto.sk/obrazky/53mm/53921.jpg
APEX TV: Test Škoda Fabia III Combi
Web AUTO.sk vám v spolupráci s APEX TV prináša najnovšiu epizódu, v ktorej Majo Bóna testuje Škodu Fabiu III Combi...

Archív správ

Február 2016
Po Ut St Št Pi So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29            

Vy odporúčate ...
 
Vygenerované za 37 ms. :: Country :: Region :: City