beta verzia
 
 
 
Československý superšportiak
MTX Tatra V8
Autor: Jana Friedrichová, zdroj: Tatra CZ   |   Publikované: Streda, 25. september 2002, 17:00
5522


Automobil MTX Tatra V8 by asi nikdy neuzrel svetlo sveta, ak by v roku 1969 nevznikla spoločnosť Metalex. Táto spoločnosť sa zo začiatku zaoberala len úpravou bežných cestných automobilov na športové prevedenia. Časom dokonca stavala celé série formulových a ďalších pretekárskych špeciálov.

 

 

Jedného dňa sa v Metalexe zrodila myšlienka vyrobiť automobil pre šport, napr. pre preteky na okruhoch, pre ktorý by vznikla samostatná kategória podobná napríklad Porsche Supercupu. Samostatná kategória mala umožniť preteky s výkonnými automobilmi vyššej kategórie, ktoré by však boli relatívne lacné a max. by využívali československé diely. V roku 1993 vznikol koncept MTX Tatra V8. Už pri premýšľaní, ako by mal nový automobil vyzerať a aký by mal byť, niekomu napadlo, že by bolo vcelku dobré, ak by sa dal tento model využiť okrem pretekania i na bežné používanie na cestách. Od začiatku bol preto stavaný tak, aby podliehal športovým predpisom pre automobily skupiny „C“, no zároveň aj medzinárodným predpisom EHK pre cestnú premávku.

 

 

Malí chlapci sa hrajú s autíčkami Matchbox. Niektorí z tých „dospelých chlapcov“ sa dokážu hrať s autíčkami snáď až do penzie a privedú k životu auto svojich snov. Tí z Metalexu k tomu mali najbližšie nie len po konštruktérskej stránke, ale aj tým, že mali k dispozícii potrebné výrobné zariadenie a schopných ľudí. Ich zamestanci museli mať okrem vysokej kvalifikácie aj obrovské nadšenie, pretože na tejto síce krásnej, no obyčajne platenej práci sa zbohatnúť nedalo. Firma MTX  takýchto zamestnancov mala. Stavali športové automobily, ktorých  základom bola trubková konštrukcia rámu a laminátová karoséria. Z tejto konštrukčnej filozofie vychádza aj MTX Tatra V8. Je na nej aplikovaná technológia vyskúšaná rokmi skúseností.

 

 

Jedným z najdôležitejších prvkov automobilu, obzvlášť v tejto kategórii, je jeho „oblečenie“. Karoséria je výsledkom práce dlhoročného pracovníka Metalexu, dizajnéra a bývalého pretekára Václava Krála. Tento pán sa podieľal na dlhej rade športových automobilov – napr. na Formule Mondial, či autokrosovej bugine. Ako dizajnér mal jednu obrovskú výhodu. Pristupoval k návrhu karosérie nie len umelecky, ale zároveň aj technicky, čo je pre výrobcu nesmierne dôležité. Od prvého náčrtu cítil, že sa do vnútra musí zmestiť rám, nápravy, motor, prevodovka atd. Nakresliť krásny automobil vie možno ďaleko viac ľudí, no u pána Kráľa bolo podstatné, že jeho návrh bol od počiatku reálny, uskutočniteľný a ovplyvnený technickým cítením.

 

 

Realisticky pristupovali ku stavbe aj konštruktéri. Snažili sa použiť maximum prvkov z automobilu Tatra 613, od motora a prevodovky cez podvozkové diely, brzdy atd. Malo to svoje výhody: zlacnela jeho výroba a súčasne boli použité diely, ktoré boli odskúšané miliónmi kilometrov, taktiež sa uľahčil servis, či dodávka náhradných dielov. Od začiatku totiž nebolo cieľom postaviť jeden exkluzívny exponát, a potom skončiť. Cieľom bolo vyrobiť v tejto drahej kategórii lacný automobil, dostupný a opakovateľný ako výrobok. Toto viedlo niekedy ku konfliktom záujmov. Na jednej strane sa technici usilovali o použitie prvkov progresívnych, „pretekárskych“, no vedúci projektu chcel naopak čo najviac sériových dielov. Výsledkom bol kompromis, auto s veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, no pritom zostavené z maxima továrenských komponentov.

 





 
 

To najlepšie z F1.sk

foto
Mechanik: Nezabúdajme, že Formula 1 je v prvom rade šport
"Formula 1 má ďaleko od perfektného v mnohých oblastiach, ale je ďaleko aj od úplného úpadku. Je to stále šport a celý ten bilión ľudí je neuveriteľne súťaživý. My to nerobíme pre slávu či peniaze. Robíme to preto, že to milujeme."
foto
Ricciardo a Kvjat sa zhodujú: Monza je to pravé pre fajnšmekrov
Pre jedného z jazdcov Red Bullu je VC Talianska takmer domácou a okruh v Monze považuje za svoj najobľúbenejší. Ten druhý spomína aj na najlepšiu pizzu na svete či na talianskych tifosi.
foto
Webber a bezpečnosť: Seb mal stopercentnú pravdu
"Nehody Massu a Wilsona boli veľmi podobné. Objekt musí nabrať určitú výšku, aby vôbec mohol trafiť hlavu. Je možné, že v tejto úrovni stačí umiestniť nejakú ochranu - ak chceme nevyhnutne zachovať myšlienku otvorených kokpitov. Tá by možno zachránila aj Maríu de Villotovú."
foto
Kimi Räikkönen - nepochopený jedinec
"Hnevá ma, že Kimi je taký rozumný a má všetkú tú rýchlosť... ale doslova vás naserie, že to všetko kompromituje. Neuvedomil si svoj potenciál a ani si ho už neuvedomí, čo je obrovská škoda..." skonštatoval Martin Whitmarsh.
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

„Treba pracovať v podmienkach, aké máme. Čo budeme mať z toho, keď budeme iba sedieť a vykrikovať, že všetko je na prd,“ vraví Juraj Štefanka
"Klobúk dole pred chlapcami! Bojovali sme až do konca a napokon sme to zvládli. Víťazný gól vyšiel na mňa, ale toto víťazstvo patrí celému tímu," hovorí Jakub Suja pre hokej.sk
"Chalani si dobre zahrali a hlavne sme robili to, čo sme nacvičovali na tréningu, to sa nám vyplatilo. Najdôležitejšie bolo, že sa nám vrátili do zostavy chorí hráči a bolo to vidieť," zhodnotil Říha
"Boli sme vo všetkých činnostiach pomalší a pri ťažkom pohybe sa nedá vzdorovať takému celku ako je Liberec," komentoval nepriaznivý výsledok Antonín Savjaňa
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Bojovní "andeli" aj v oslabení pokrstili City Arenu víťazstvom (video)
"Dostali sme sa v úvode do vedenia a potom prišlo vylúčenie brankára. V druhom polčase sme pridali druhý gól a vybojovali si dôležité víťazstvo pre Trnavu," netajil spokojnosť Mráz
foto
Jelič údajne do Serie A, Juventus sa nechce vzdať Pogbu
Najzaujímavejšie prestupové špekulácie v tento deň (nedeľa, 30. august 2015)
foto
Manchester United padol vo Swansea, "labute" otočili za päť minút (video)
Výsledky stretnutí štvrtého kola Premier league
foto
Šialená suma, De Bruyne do Man City za 75 miliónov eur!
Za takmer 75 miliónov eur prestupuje do Manchestru City belgický stredopoliar Kevin De Bruyne a za dvadsať miliónov eur ide do Interu Miláno Chorvát Ivan Perišič
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 
Vyhľadávanie na auto.sk

Magazín AUTO.sk

http://image.auto.sk/obrazky/48mm/48197.jpg
Dopravný servis: Aktuálne informácie z ciest online
Aktuálne dopravné informácie z diaľničných úsekov, rýchlostných ciest a ciest I., II. a III. triedy na území Slovenskej republiky
http://image.auto.sk/obrazky/54mm/54492.jpg
TEST: Audi A7 competition 3.0 TDI: Spravil som sa! + FOTO
Audi A7 s trojlitrovým vznetovým motorom V6 s dvomi turbami akceleruje na 250 km/h tak pôsobivo, že ešte stále mám z toho zimomriavky. Chcel som samozrejme povedať \"na 130 km/h\"...
http://image.auto.sk/obrazky/53mm/53921.jpg
APEX TV: Test Škoda Fabia III Combi
Web AUTO.sk vám v spolupráci s APEX TV prináša najnovšiu epizódu, v ktorej Majo Bóna testuje Škodu Fabiu III Combi...

Archív správ

August 2015
Po Ut St Št Pi So Ne
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Najčítanejšie správy

Vy odporúčate ...
 
Vygenerované za 46 ms. :: Country :: Region :: City