beta verzia
 
 
 
Experti majú rôzne predstavy o systéme dopravných informácií
Autor: SITA   |   Publikované: Pondelok, 16. júl 2012, 08:59
31319

Dopravní experti sa rozchádzajú v názoroch na potrebu realizácie a výške nákladov projektu Národného systému dopravných informácií (NSDI), ktorého súčasťou má byť aj Národné dopravné informačné centrum. Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák považuje odhadované investičné náklady na dopravný servis vo výške 150 mil. eur za relevantné. Táto organizácia v minulosti analyzovala ekonomické náklady a prínosy celého systému dopravných informácií. "Dá sa však očakávať, že v súťaži budú uchádzači znižovať ceny," dodal Palčák pre agentúru SITA. Náklady na systém podľa neho zahŕňajú komplexné pokrytie všetkých činností od projektovej dokumentácie, technologických celkov, hardvéru a softvéru, cez obstaranie dát, vrátane potrebných licencií a stavebné materiály.

Inú mienku má bývalý poslanec parlamentu a dopravný expert SDKÚ-DS Ondrej Matej, ktorý bol zároveň poradcom expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu. "Pre zložitosť a nejasnosť v spôsobe celého systému sa k tomuto nedá kvalifikovane vyjadriť," uviedol pre agentúru SITA. Ministerstvo podľa neho uvedená suma asi napadla pri rannej káve...Keby nešlo o prevzatie smernice EÚ a SR by nehrozila sankcia, zákon o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave ani celý projekt by zatiaľ nerealizoval. "Tak ako je pripravená legislatíva, tak celý systém bude náročný hlavne na koordináciu a kompatibilitu viacerých právnických subjektov, z čoho som na Slovensku skeptický," tvrdí Matej. Doteraz sa podľa neho napríklad nepodarilo zintegrovať do jednotného záchranného systému všetky zložky. Myslí si, že o skutočných dopravných integrovaných systémoch môžeme u nás zatiaľ iba snívať.

Ministerstvo dopravy predpokladá, že suma na NSDI môže dosiahnuť maximálne 150 mil. eur. Zároveň očakáva, že verejné obstarávanie ju môže výrazne znížiť. Peniaze Európskej únie (EÚ) by na financovanie dopravného servisu podľa rezortu mohli dosiahnuť 120 mil. eur a štátny rozpočet 30 mil. eur. Vláda schválila 6. júla zákon o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave, ktorý prevezme európsku smernicu z júla 2010 o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov. Zákon s navrhovanou účinnosťou 1. októbra tohto roka vytvára právny rámec pre budovanie, správu a prevádzku inteligentných dopravných systémov a komplexného NSDI.

Smernica EÚ vyžaduje od členských štátov zavádzanie inteligentných dopravných systémov do cestnej dopravy a do rozhraní s ostatnými druhmi dopravy. "Keďže vodná, železničná a letecká doprava sú informačne veľmi dobre zabezpečené a organizované, zákon sa zaoberá najmä cestnou dopravou, ktorá z pohľadu prevádzky je náhodná a ako taká nie je dostatočne informačne previazaná a pokrytá," pripomína Palčák. Za podstatnú novinku označil to, že stanovuje systematický prístup k tvorbe a údržbe informácií o infraštruktúre, o udalostiach na nej a určuje aj povinnosti jednotlivých aktérov poskytovať informácie. "Všetky tri zložky - zákon, systém aj centrum dosiaľ neboli vypracované, teda nebol priestor, rámec ani dôvod pre začatie činností, pre užívateľov a prevádzkovateľov cestnej siete tak potrebných," dodal odborník. To je podľa neho dôvodom na vytvorenie systému a informačného centra.

Systém dopravných informácií by podľa riaditeľa VÚD mohol fungovať podobne ako mýtny systém. Pripomenul, že štát vlani už podrobne určil požiadavky na systém a ak vyhlási výberové konanie na dodávateľa, ten ich musí zabezpečiť. "Prevádzkovateľom by mohla byť súkromná spoločnosť alebo správca komunikácií - Národná diaľničná spoločnosť (NDS), Slovenská správa ciest či poverený útvar ministerstva. Systém bude musieť zarobiť na svoju prevádzku," uviedol Palčák. Časť získaných a spracovaných informácií pre vodičov by podľa neho mohla byť bezplatná a časť, najmä výsledky podrobnejších spracovaní, spoplatnená. Niektoré činnosti, ktoré sa vykonávajú už teraz, budú len organizačne včlenené do systému.

Možností fungovania systému je podľa Mateja viacero, od jednotnej komunikácie pre všetkých účastníkov až po rôzne formy integrácie už jestvujúcich systémov. "Prevádzkovateľom systému a centra by mal byť jednoznačne štát formou samostatného subjektu. Nemal by byť určite súčasťou jedného zo subjektov, ktorému zo zákona vyplývajú povinnosti, čiže určite nie ako napríklad súčasť NDS," dodal.

SITA © 2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené.
Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


 
 

To najlepšie z F1.sk

foto
Evolúcia alebo revolúcia: Ako sa rozhodli v Mercedese?
"Počas prvých testov pôjde o zber dát, verifikovanie údajov z veterného tunela, o preverenie chladenia a hydrauliky a o odjazdenie kilometrov. Počas druhých barcelonských testov potom spravíme krok smerom k lepšiemu času na kolo," prezrádza športový šéf Mercedesu Toto Wolff.
foto
Andersona mrzí zrušenie žetónového systému, navrhol inú vec
Technický odborník Gary Anderson navrhol nový systém, ktorým by sa Formula 1 mohla dopracovať k vyrovnanosti motorovej výkonnosti.
foto
Ferrari prvýkrát naštartovalo nový motor (VIDEO)
Tím Scuderia Ferrari v Maranelle prvýkrát naštartoval auto vybavené pohonnou jednotkou určenou pre rok 2016.
foto
Andretti: Zlaté časy Formuly 1 sú práve teraz
"Formulu 1 na svete ešte nikdy nesledovalo viac ľudí a technika je skutočne fascinujúca. Podľa mňa je vývoj pretekárskeho športu fantastický. Čo by som dal za to, aby som mohol byť o štyridsať rokov mladší a ešte jazdiť!" vyjadril sa 75-ročný Mario Andretti.
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Rakúsko - Olympijský výber SR 1:0, po prvej tretine
Výsledky druhých zápasov štvrťfinále play off
Stovky hokejových fanúšikov po zápase Slovenska s Bieloruskom na Slovakia Cupe kričali jeho meno a čakali na sľúbenú šou.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Šláger s Juventusom môže Neapol priblížiť k titulu, Hamšík: Ide o veľa!
"Neapol je vzhľadom na výkony v doterajšom priebehu súťaže jej zaslúženým lídrom, no verím, že po sobote toto konštatovanie nebude platiť," vyjadril sa Gianluigi Buffon
foto
Plzeň odmietla lukratívnu francúzsku ponuku za Ďuriša, Šádek: Potrebujeme ho!
"Na Michala Ďuriša prišla luxusná ponuka z Francúzska vo výške 2,7 milióna eur plus percentá z ďalšieho transferu," prezradil prezidente Viktorie Adolf Šádek
foto
Trenčín sa dohodol s bývalým útočníkom Bayernu či Salzburgu (video)
"Tento hráč nás svojimi výkonmi presvedčil, že si zaslúži miesto v našom kádri," nechal sa počuť generálny manažér AS Trenčín Róbert Rybníček
foto
Ferrari 335 S najdrahším autom predaným v aukcii. Kúpil ho Messi?!
Talianska spoločnosť Proto Enterprises v tlačovej správe uviedla, že vážnymi záujemcami o kúpu automobilu, ktorý riadil slávny Stirling Moss v kubánskej Grand Prix v roku 1958, boli Messi a Ronaldo
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 
Vyhľadávanie na auto.sk

Magazín AUTO.sk

http://image.auto.sk/obrazky/48mm/48197.jpg
Dopravný servis: Aktuálne informácie z ciest online
Aktuálne dopravné informácie z diaľničných úsekov, rýchlostných ciest a ciest I., II. a III. triedy na území Slovenskej republiky
http://image.auto.sk/obrazky/54mm/54492.jpg
TEST: Audi A7 competition 3.0 TDI: Spravil som sa! + FOTO
Audi A7 s trojlitrovým vznetovým motorom V6 s dvomi turbami akceleruje na 250 km/h tak pôsobivo, že ešte stále mám z toho zimomriavky. Chcel som samozrejme povedať \"na 130 km/h\"...
http://image.auto.sk/obrazky/53mm/53921.jpg
APEX TV: Test Škoda Fabia III Combi
Web AUTO.sk vám v spolupráci s APEX TV prináša najnovšiu epizódu, v ktorej Majo Bóna testuje Škodu Fabiu III Combi...

Archív správ

Február 2016
Po Ut St Št Pi So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29            

Vy odporúčate ...
 
Vygenerované za 37 ms. :: Country :: Region :: City