beta verzia
 
 
 
Experti majú rôzne predstavy o systéme dopravných informácií
Autor: SITA   |   Publikované: Pondelok, 16. júl 2012, 08:59
31319

Dopravní experti sa rozchádzajú v názoroch na potrebu realizácie a výške nákladov projektu Národného systému dopravných informácií (NSDI), ktorého súčasťou má byť aj Národné dopravné informačné centrum. Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák považuje odhadované investičné náklady na dopravný servis vo výške 150 mil. eur za relevantné. Táto organizácia v minulosti analyzovala ekonomické náklady a prínosy celého systému dopravných informácií. "Dá sa však očakávať, že v súťaži budú uchádzači znižovať ceny," dodal Palčák pre agentúru SITA. Náklady na systém podľa neho zahŕňajú komplexné pokrytie všetkých činností od projektovej dokumentácie, technologických celkov, hardvéru a softvéru, cez obstaranie dát, vrátane potrebných licencií a stavebné materiály.

Inú mienku má bývalý poslanec parlamentu a dopravný expert SDKÚ-DS Ondrej Matej, ktorý bol zároveň poradcom expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu. "Pre zložitosť a nejasnosť v spôsobe celého systému sa k tomuto nedá kvalifikovane vyjadriť," uviedol pre agentúru SITA. Ministerstvo podľa neho uvedená suma asi napadla pri rannej káve...Keby nešlo o prevzatie smernice EÚ a SR by nehrozila sankcia, zákon o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave ani celý projekt by zatiaľ nerealizoval. "Tak ako je pripravená legislatíva, tak celý systém bude náročný hlavne na koordináciu a kompatibilitu viacerých právnických subjektov, z čoho som na Slovensku skeptický," tvrdí Matej. Doteraz sa podľa neho napríklad nepodarilo zintegrovať do jednotného záchranného systému všetky zložky. Myslí si, že o skutočných dopravných integrovaných systémoch môžeme u nás zatiaľ iba snívať.

Ministerstvo dopravy predpokladá, že suma na NSDI môže dosiahnuť maximálne 150 mil. eur. Zároveň očakáva, že verejné obstarávanie ju môže výrazne znížiť. Peniaze Európskej únie (EÚ) by na financovanie dopravného servisu podľa rezortu mohli dosiahnuť 120 mil. eur a štátny rozpočet 30 mil. eur. Vláda schválila 6. júla zákon o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave, ktorý prevezme európsku smernicu z júla 2010 o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov. Zákon s navrhovanou účinnosťou 1. októbra tohto roka vytvára právny rámec pre budovanie, správu a prevádzku inteligentných dopravných systémov a komplexného NSDI.

Smernica EÚ vyžaduje od členských štátov zavádzanie inteligentných dopravných systémov do cestnej dopravy a do rozhraní s ostatnými druhmi dopravy. "Keďže vodná, železničná a letecká doprava sú informačne veľmi dobre zabezpečené a organizované, zákon sa zaoberá najmä cestnou dopravou, ktorá z pohľadu prevádzky je náhodná a ako taká nie je dostatočne informačne previazaná a pokrytá," pripomína Palčák. Za podstatnú novinku označil to, že stanovuje systematický prístup k tvorbe a údržbe informácií o infraštruktúre, o udalostiach na nej a určuje aj povinnosti jednotlivých aktérov poskytovať informácie. "Všetky tri zložky - zákon, systém aj centrum dosiaľ neboli vypracované, teda nebol priestor, rámec ani dôvod pre začatie činností, pre užívateľov a prevádzkovateľov cestnej siete tak potrebných," dodal odborník. To je podľa neho dôvodom na vytvorenie systému a informačného centra.

Systém dopravných informácií by podľa riaditeľa VÚD mohol fungovať podobne ako mýtny systém. Pripomenul, že štát vlani už podrobne určil požiadavky na systém a ak vyhlási výberové konanie na dodávateľa, ten ich musí zabezpečiť. "Prevádzkovateľom by mohla byť súkromná spoločnosť alebo správca komunikácií - Národná diaľničná spoločnosť (NDS), Slovenská správa ciest či poverený útvar ministerstva. Systém bude musieť zarobiť na svoju prevádzku," uviedol Palčák. Časť získaných a spracovaných informácií pre vodičov by podľa neho mohla byť bezplatná a časť, najmä výsledky podrobnejších spracovaní, spoplatnená. Niektoré činnosti, ktoré sa vykonávajú už teraz, budú len organizačne včlenené do systému.

Možností fungovania systému je podľa Mateja viacero, od jednotnej komunikácie pre všetkých účastníkov až po rôzne formy integrácie už jestvujúcich systémov. "Prevádzkovateľom systému a centra by mal byť jednoznačne štát formou samostatného subjektu. Nemal by byť určite súčasťou jedného zo subjektov, ktorému zo zákona vyplývajú povinnosti, čiže určite nie ako napríklad súčasť NDS," dodal.

SITA © 2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené.
Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


 
 

To najlepšie z F1.sk

foto
Preview VC Talianska: Slzy v chráme rýchlosti
Najvyššia maximálna rýchlosť, aká kedy bola v pretekoch F1 nameraná: 372,6 km/h. Postaral sa o ňu v roku 2005 víťazný Juan Pablo Montoya na monoposte McLarenu MP4-20.
foto
Ferrari pred zvyškom sezóny: Nikdy sa nevzdávať!
Sebastian Vettel pred VC Talianska nechcel prezentovať svoje znalosti jazyka: "V garáži sa dosť nadáva, tak radšej nie. Je to tak vo všetkých garážach, ale hlavne v tých talianskych, takže radšej sa o to nepodelím."
foto
Hülkenberg zostáva jazdcom Force Indie aj v sezónach 2016 a 2017
"Tento tím dôkladne poznám a cítim sa tu ako doma. Preto bolo najlepším rozhodnutím zostať tu ešte dlhšie. Chcem s nimi naďalej rásť a postupovať s nimi vyššie a vyššie na štartovom rošte."
foto
Vettel po deviatich mesiacoch vo Ferrari: Som veľmi šťastný
"Vždy som hovoril, že okamih, kedy som podpisoval zmluvu a prvýkrát si obliekol červený pretekársky overal, je splneným snom," povedal Sebastian Vettel.
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

„Do odvety proti Nitre pôjdeme s pokorou. Vieme, že vo Švédsku uhrali bod,“ povedal Ján Lašák.
Projekt centralizovanej prípravy slovenskej hokejovej reprezentácie do 20 rokov vstupuje už do svojej deviatej sezóny s cieľom nadviazať na bronzovú senzáciu z uplynulých MS tejto vekovej kategórie v Kanade.
„Všetky záväzky voči hráčom a trénerom sú vyrovnané. Hokejový klub z Liptova má v tomto smere čistý stôl," hovorí Ivan Droppa
"Je to veľmi nepríjemné. Máme presilovku, každý sa v duchu tešil, že s výsledkom môžeme niečo urobiť a my si takto strelíme akoby vlastný gól," povedal po zápase Andrej Šťastný
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Slovenská "21" vo finále Challenge Trophy zatiaľ s nepriaznivým stavom
Slovensko "21" - Turecko "23" 0:2 po prvom polčase
foto
Čistky v Ružomberku, o miesto prišiel Galád!
Fortunaligový klub MFK Ružomberok sa s trénerom Ivanom Galádom dohodol na ukončení spolupráce
foto
Do Trnavy zavíta v piatok slávny Olympique Marseille, pricestujú aj hviezdy
Na Trnavu čaká v piatok futbalový sviatok. Fortunaligový klub FC Spartak Trnava si bude merať sily s Olympique Marseille
foto
Gyömbér čaká v AS Rím na svoju šancu, na margo Tottiho: Pre ľudí je ako Boh
"Ak nastúpim, je mi jedno, na ktorom poste. Rozhodne o tom tréner. Prvoradou úlohou bude pomôcť mužstvu k úspešnému výsledku," zopakoval Gyömbér
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 
Vyhľadávanie na auto.sk

Magazín AUTO.sk

http://image.auto.sk/obrazky/48mm/48197.jpg
Dopravný servis: Aktuálne informácie z ciest online
Aktuálne dopravné informácie z diaľničných úsekov, rýchlostných ciest a ciest I., II. a III. triedy na území Slovenskej republiky
http://image.auto.sk/obrazky/54mm/54492.jpg
TEST: Audi A7 competition 3.0 TDI: Spravil som sa! + FOTO
Audi A7 s trojlitrovým vznetovým motorom V6 s dvomi turbami akceleruje na 250 km/h tak pôsobivo, že ešte stále mám z toho zimomriavky. Chcel som samozrejme povedať \"na 130 km/h\"...
http://image.auto.sk/obrazky/53mm/53921.jpg
APEX TV: Test Škoda Fabia III Combi
Web AUTO.sk vám v spolupráci s APEX TV prináša najnovšiu epizódu, v ktorej Majo Bóna testuje Škodu Fabiu III Combi...

Archív správ

September 2015
Po Ut St Št Pi So Ne
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Najčítanejšie správy

Vy odporúčate ...
 
Vygenerované za 35 ms. :: Country :: Region :: City