beta verzia
 
 
 
31319 Experti majú rôzne predstavy o systéme dopravných informácií
Autor: SITA Publikované: 16.07.2012 15:59:00  
pošli do vybrali.sme.sk   Zdieľaj na Facebooku   Bookmark and Share


Dopravní experti sa rozchádzajú v názoroch na potrebu realizácie a výške nákladov projektu Národného systému dopravných informácií (NSDI), ktorého súčasťou má byť aj Národné dopravné informačné centrum. Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák považuje odhadované investičné náklady na dopravný servis vo výške 150 mil. eur za relevantné. Táto organizácia v minulosti analyzovala ekonomické náklady a prínosy celého systému dopravných informácií. "Dá sa však očakávať, že v súťaži budú uchádzači znižovať ceny," dodal Palčák pre agentúru SITA. Náklady na systém podľa neho zahŕňajú komplexné pokrytie všetkých činností od projektovej dokumentácie, technologických celkov, hardvéru a softvéru, cez obstaranie dát, vrátane potrebných licencií a stavebné materiály.

Inú mienku má bývalý poslanec parlamentu a dopravný expert SDKÚ-DS Ondrej Matej, ktorý bol zároveň poradcom expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu. "Pre zložitosť a nejasnosť v spôsobe celého systému sa k tomuto nedá kvalifikovane vyjadriť," uviedol pre agentúru SITA. Ministerstvo podľa neho uvedená suma asi napadla pri rannej káve...Keby nešlo o prevzatie smernice EÚ a SR by nehrozila sankcia, zákon o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave ani celý projekt by zatiaľ nerealizoval. "Tak ako je pripravená legislatíva, tak celý systém bude náročný hlavne na koordináciu a kompatibilitu viacerých právnických subjektov, z čoho som na Slovensku skeptický," tvrdí Matej. Doteraz sa podľa neho napríklad nepodarilo zintegrovať do jednotného záchranného systému všetky zložky. Myslí si, že o skutočných dopravných integrovaných systémoch môžeme u nás zatiaľ iba snívať.

Ministerstvo dopravy predpokladá, že suma na NSDI môže dosiahnuť maximálne 150 mil. eur. Zároveň očakáva, že verejné obstarávanie ju môže výrazne znížiť. Peniaze Európskej únie (EÚ) by na financovanie dopravného servisu podľa rezortu mohli dosiahnuť 120 mil. eur a štátny rozpočet 30 mil. eur. Vláda schválila 6. júla zákon o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave, ktorý prevezme európsku smernicu z júla 2010 o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov. Zákon s navrhovanou účinnosťou 1. októbra tohto roka vytvára právny rámec pre budovanie, správu a prevádzku inteligentných dopravných systémov a komplexného NSDI.

Smernica EÚ vyžaduje od členských štátov zavádzanie inteligentných dopravných systémov do cestnej dopravy a do rozhraní s ostatnými druhmi dopravy. "Keďže vodná, železničná a letecká doprava sú informačne veľmi dobre zabezpečené a organizované, zákon sa zaoberá najmä cestnou dopravou, ktorá z pohľadu prevádzky je náhodná a ako taká nie je dostatočne informačne previazaná a pokrytá," pripomína Palčák. Za podstatnú novinku označil to, že stanovuje systematický prístup k tvorbe a údržbe informácií o infraštruktúre, o udalostiach na nej a určuje aj povinnosti jednotlivých aktérov poskytovať informácie. "Všetky tri zložky - zákon, systém aj centrum dosiaľ neboli vypracované, teda nebol priestor, rámec ani dôvod pre začatie činností, pre užívateľov a prevádzkovateľov cestnej siete tak potrebných," dodal odborník. To je podľa neho dôvodom na vytvorenie systému a informačného centra.

Systém dopravných informácií by podľa riaditeľa VÚD mohol fungovať podobne ako mýtny systém. Pripomenul, že štát vlani už podrobne určil požiadavky na systém a ak vyhlási výberové konanie na dodávateľa, ten ich musí zabezpečiť. "Prevádzkovateľom by mohla byť súkromná spoločnosť alebo správca komunikácií - Národná diaľničná spoločnosť (NDS), Slovenská správa ciest či poverený útvar ministerstva. Systém bude musieť zarobiť na svoju prevádzku," uviedol Palčák. Časť získaných a spracovaných informácií pre vodičov by podľa neho mohla byť bezplatná a časť, najmä výsledky podrobnejších spracovaní, spoplatnená. Niektoré činnosti, ktoré sa vykonávajú už teraz, budú len organizačne včlenené do systému.

Možností fungovania systému je podľa Mateja viacero, od jednotnej komunikácie pre všetkých účastníkov až po rôzne formy integrácie už jestvujúcich systémov. "Prevádzkovateľom systému a centra by mal byť jednoznačne štát formou samostatného subjektu. Nemal by byť určite súčasťou jedného zo subjektov, ktorému zo zákona vyplývajú povinnosti, čiže určite nie ako napríklad súčasť NDS," dodal.


SITA © 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené.
Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
 
 

To najlepšie z F1.sk

foto
Zmŕtvychvstanie Alonsa a predčasná šachovnica...
Na Veľkej cene Číny zaujal Hamilton, Alonso i Ricciardo, sklamali Vettel s Räikkönenom, videli sme predčasne ukončené preteky i vojnu medzi Red Bullom a Mercedesom. Bolo toho dosť...
foto
Anderson: Najlepšie auto má Red Bull
Technický odborník Gary Anderson si vo svojej analýze posvietil na jednotlivé monoposty. Tvrdí, že najlepšie auto má Red Bull, za ktorým nasledujú Mercedes a Ferrari.
foto
Magnussen: Za kolegu radšej Button ako Alonso
"Som rád, ak je v mojej blízkosti, ale na pretekoch ho nepotrebujem," hovorí Kevin Magnussen o otcovi Janovi.
foto
Ohlasy tlače: Nedeľa Alonsovho zmŕtvychvstania
Krone (Rak.): "Po sezóne zvykania si v Mercedese už chlapík zo Stevenage ukazuje svoju triedu a k tomu disponuje aj zázračným monopostom."
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Výborný pohyb Fínov sa dal čakať, ale v tomto smere sme výrazne nezaostávali. Rozdiel bol v efektivite To bol náš hlavný problém," uviedol Miroslav Šatan
"Odohrali sme na MS väčšinu kvalitných zápasov, so Švédmi a dnes s Američanmi sme sa o lepšie výsledky pripravili vlastnými chybami," uviedol Bartánus
"Je to môj najkrajší titul!" zaradil súčasný úspech na čelo svojho rebríčka Gabriel Spilar, ktorý v minulosti triumfoval i vo farbách Zvolena a Žiliny
Bratislavčania v rámci informovania o realizačnom štábe pridali novinku, že pri A-tíme nebudú pokračovať Ján Lipiansky a Roman Stantien
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Benfica a FC Sevilla doma nezaváhali
Konečné výsledky štvrtkových prvých stretnutí semifinále Európskej ligy (odveta je na programe 1. mája)
foto
Liverpool plánuje nový Anfield za 182 miliónov eur (video)
O zámere vybudovať úplne nový štadión sa nahlas rozpráva už od roku 2007. Nový komplex mal stáť o niekoľko stoviek metrov ďalej v Stanley Parku. Smelé plány sa však nikdy nezrealizovali
foto
Guardiola je hrdý na svoj tím, Beckenbauer sa pridáva ku kritikom
"Real Madrid sa sústredí na rýchle kontry. Je ťažké proti nim hrať. Majú najlepší brejkový tím na svete. V kádri majú rýchlonohých hráčov. Nie sú to len futbalisti, sú to atléti," vysvetľuje Guardiola
foto
Forrest Gump brazílskeho futbalu: Útočník, ktorý dvadsať rokov nedal gól
Brazílčan Carlos Henrique Kaiser si jedného dňa povedal, že chce byť profesionálny futbalista a zarábať obrovské peniaze. Vôbec mu pri tom neprekážalo, že nemá ani štipku futbalového talentu. Stačilo mu, že vedel spoľahlivo klamať a bol dobrý herec
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
Lenovo uviedlo nové tablety A-série s Androidom
Portfólio, ktoré sa pýši štvorjadrovým počítačovým výkonom, zabezpečujúcim pohotový a stabilný zážitok z tabletu, bude dostupné začiatkom druhého štvrťroku 2014
foto
Lenovo ThinkPad tablet 8 s krytom Quick shot
Spoločnosť Lenovo prináša na slovenský trh tablet ThinkPad 8, ďalší prírastok v profesionálnej rodine Think.
foto
Prví majitelia Samsung GALAXY S5 dostanú náramok Gear Fit ako darček zdarma
Smartfón Samsung GALAXY S5 vyniká špičkovým fotoaparátom, rýchlym pripojením k sieti, zameraním na zdravý životný štýl a odolnosťou proti prachu a vode. Na slovenskom trhu bude prvýkrát v predaji 11. apríla 2014.
foto
Nokia predstavuje tri chytré telefóny Lumia s Windows Phone 8.1
Nokia odhalila prvý dual-SIM telefón Lumia 630, cenovo dostupný model Lumia 635 a vlajkovú loď Lumia 930.Taktiež oznámila príchod Windows Phone 8.1 do všetkých chytrých telefónov Lumia s operačným systémom Windows Phone 8
 
Vyhľadávanie na auto.sk

Magazín AUTO.sk

Táto energia nemá brzdu! Prvá ukážka z filmu Trabantom na koniec sveta
Keby vám vypadol motor, my vám povieme! Touto hláškou začína trailer k novému dokumentu cestovateľov Trabantom na koniec sveta. Ukážka z filmu, ktorý sa objaví v kinách 13. marca, doslova "srší" energiou.
Škoda Octavia Combi 1.4 TSI vs. Seat Leon ST 1.4 TSI: ihla v kope sena?
Rovnaká platforma, rovnaké motory, rovnaká technika, rovnaký koncern. Vyzerá to, že porovnanie Octavie Combi a Leonu ST je niečo ako hľadanie ihly v kope sena. Ale zdanie klame. Rozdiely existujú – a rozhodn ich nie je málo.

Archív správ

Apríl 2014
Po Ut St Št Pi So Ne
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Vy odporúčate ...
 
Vygenerované za 1295 ms. :: Country US :: Region NJ :: City Woodbridge