beta verzia
 
 
 
31319 Experti majú rôzne predstavy o systéme dopravných informácií
Autor: SITA Publikované: 16.07.2012 15:59:00  
pošli do vybrali.sme.sk   Zdieľaj na Facebooku   Bookmark and Share


Dopravní experti sa rozchádzajú v názoroch na potrebu realizácie a výške nákladov projektu Národného systému dopravných informácií (NSDI), ktorého súčasťou má byť aj Národné dopravné informačné centrum. Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák považuje odhadované investičné náklady na dopravný servis vo výške 150 mil. eur za relevantné. Táto organizácia v minulosti analyzovala ekonomické náklady a prínosy celého systému dopravných informácií. "Dá sa však očakávať, že v súťaži budú uchádzači znižovať ceny," dodal Palčák pre agentúru SITA. Náklady na systém podľa neho zahŕňajú komplexné pokrytie všetkých činností od projektovej dokumentácie, technologických celkov, hardvéru a softvéru, cez obstaranie dát, vrátane potrebných licencií a stavebné materiály.

Inú mienku má bývalý poslanec parlamentu a dopravný expert SDKÚ-DS Ondrej Matej, ktorý bol zároveň poradcom expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu. "Pre zložitosť a nejasnosť v spôsobe celého systému sa k tomuto nedá kvalifikovane vyjadriť," uviedol pre agentúru SITA. Ministerstvo podľa neho uvedená suma asi napadla pri rannej káve...Keby nešlo o prevzatie smernice EÚ a SR by nehrozila sankcia, zákon o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave ani celý projekt by zatiaľ nerealizoval. "Tak ako je pripravená legislatíva, tak celý systém bude náročný hlavne na koordináciu a kompatibilitu viacerých právnických subjektov, z čoho som na Slovensku skeptický," tvrdí Matej. Doteraz sa podľa neho napríklad nepodarilo zintegrovať do jednotného záchranného systému všetky zložky. Myslí si, že o skutočných dopravných integrovaných systémoch môžeme u nás zatiaľ iba snívať.

Ministerstvo dopravy predpokladá, že suma na NSDI môže dosiahnuť maximálne 150 mil. eur. Zároveň očakáva, že verejné obstarávanie ju môže výrazne znížiť. Peniaze Európskej únie (EÚ) by na financovanie dopravného servisu podľa rezortu mohli dosiahnuť 120 mil. eur a štátny rozpočet 30 mil. eur. Vláda schválila 6. júla zákon o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave, ktorý prevezme európsku smernicu z júla 2010 o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov. Zákon s navrhovanou účinnosťou 1. októbra tohto roka vytvára právny rámec pre budovanie, správu a prevádzku inteligentných dopravných systémov a komplexného NSDI.

Smernica EÚ vyžaduje od členských štátov zavádzanie inteligentných dopravných systémov do cestnej dopravy a do rozhraní s ostatnými druhmi dopravy. "Keďže vodná, železničná a letecká doprava sú informačne veľmi dobre zabezpečené a organizované, zákon sa zaoberá najmä cestnou dopravou, ktorá z pohľadu prevádzky je náhodná a ako taká nie je dostatočne informačne previazaná a pokrytá," pripomína Palčák. Za podstatnú novinku označil to, že stanovuje systematický prístup k tvorbe a údržbe informácií o infraštruktúre, o udalostiach na nej a určuje aj povinnosti jednotlivých aktérov poskytovať informácie. "Všetky tri zložky - zákon, systém aj centrum dosiaľ neboli vypracované, teda nebol priestor, rámec ani dôvod pre začatie činností, pre užívateľov a prevádzkovateľov cestnej siete tak potrebných," dodal odborník. To je podľa neho dôvodom na vytvorenie systému a informačného centra.

Systém dopravných informácií by podľa riaditeľa VÚD mohol fungovať podobne ako mýtny systém. Pripomenul, že štát vlani už podrobne určil požiadavky na systém a ak vyhlási výberové konanie na dodávateľa, ten ich musí zabezpečiť. "Prevádzkovateľom by mohla byť súkromná spoločnosť alebo správca komunikácií - Národná diaľničná spoločnosť (NDS), Slovenská správa ciest či poverený útvar ministerstva. Systém bude musieť zarobiť na svoju prevádzku," uviedol Palčák. Časť získaných a spracovaných informácií pre vodičov by podľa neho mohla byť bezplatná a časť, najmä výsledky podrobnejších spracovaní, spoplatnená. Niektoré činnosti, ktoré sa vykonávajú už teraz, budú len organizačne včlenené do systému.

Možností fungovania systému je podľa Mateja viacero, od jednotnej komunikácie pre všetkých účastníkov až po rôzne formy integrácie už jestvujúcich systémov. "Prevádzkovateľom systému a centra by mal byť jednoznačne štát formou samostatného subjektu. Nemal by byť určite súčasťou jedného zo subjektov, ktorému zo zákona vyplývajú povinnosti, čiže určite nie ako napríklad súčasť NDS," dodal.


SITA © 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené.
Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
 
 

To najlepšie z F1.sk

foto
Toto Wolff sa dolámal na bicykli
Mercedes potvrdil, že Toto Wolff má zlomené rameno, kľúčnu kosť, lakeť i zápästie a okamžite ho museli operovať vo viedenskej nemocnici.
foto
Nemecký víkend ponúkol všetko, chýbal len fanúšik na tribúnach
Videli sme množstvo atraktívnych súbojov a aj niekoľko nehôd, ktoré k športu neodmysliteľne patria. Negatívom bol záujem fanúšikov, ktorý zaostal za očakávaniami. Viac už v našom tradičnom súhrne...
foto
Ohlasy tlače: Rosberga by nedolapil ani Interpol
Marca: "Hamilton jazdil v mínovom poli, získal sedemnásť miest a v majstrovskom boji sa udržal pri živote."
foto
Lauda: McLaren a Ferrari majú autá na hovno
"Fernando Alonso už musí byť poriadne ubitý. Roky jazdí s autom, ktoré nefunguje. Ale plat, ktorý za to dostáva, by jeho žiaľ mohol utlmiť..." (aktualizované)
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Kabína je plná, veď len začíname, veľa hráčov sa o niečo pokúša. Vychádza mi, že Zvolen je nejaká značka, klub, v ktorom by veľa hráčov chcelo pôsobiť," uviedol Turek
"Postupne budeme mať tréningy, ktoré budeme kombinovať s posilňovňou a neskôr to bude posilňovňa a dvakrát ľad," uviedol pre TASR Tomko
"Zatiaľ Európu neriešim. Budem nad tým uvažovať, až keď definitívne padne zámorie. Chcem hrať ešte v zahraničí. Keby som hral KHL, tak jedine za Slovan Bratislava," povedal Handzuš
"Som spokojný s touto časťou prípravy. Nemohli v nej byť zapojení všetci hráči, ktorí budú za nás hrať, keďže je na Slovensku taká situácia, aká je," povedal Jančuška
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Do Srbska nejdeme len na výlet, odkazuje Lobotka
"Som presvedčený, že odchod Alda Baéza nebude pre nás až taká výrazná strata. Máme v kádri množstvo kvalitných hráčov, ktorí ho dokážu zastúpiť," potvrdil pre profutbal.sk Stanislav Lobotka
foto
Košičania v Liberci bez Redžiča s cieľom potrápiť favorita
"Pokiaľ máme šancu, tak budeme bojovať. Pripravíme sa rovnako ako na prvý zápas. Nič nevzdávame i keď vieme, že naše šance na postup sú už omnoho nižšie. Budeme však bojovať," uviedol Radek Látal
foto
Kuzma pozná recept na Zestafoni: Rýchly gól a dobrá defenzíva
"Ak sa nám nebude dariť skórovať, tak postupom času to možno príde. Čím bude bližšie záver duelu a stav bude stále 0:0, tak budeme zrejme nervóznejší," doplnil Kamil Kuzma
foto
Fabregas o prestupe do Chelsea: Nastal čas na zmenu
"Mourinhove tímy je vždy veľmi ťažké poraziť a vždy je nepríjemné proti nim hrať. Takticky sú na vysokej úrovni, hrajú veľmi disciplinovane. José dokáže zo svojich hráčov vyžmýkať maximum," vraví Fabregas
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
Orange: Priatelia a rodiny si môžu volať navzájom zadarmo
Zákazníci Orangeu môžu vzájomné bezplatné volania získať len tak, bez akejkoľvek viazanosti, resp. zmeny svojho paušálu alebo dodatočných poplatkov
foto
Lenovo uviedlo nové tablety A-série s Androidom
Portfólio, ktoré sa pýši štvorjadrovým počítačovým výkonom, zabezpečujúcim pohotový a stabilný zážitok z tabletu, bude dostupné začiatkom druhého štvrťroku 2014
foto
Lenovo ThinkPad tablet 8 s krytom Quick shot
Spoločnosť Lenovo prináša na slovenský trh tablet ThinkPad 8, ďalší prírastok v profesionálnej rodine Think.
foto
Prví majitelia Samsung GALAXY S5 dostanú náramok Gear Fit ako darček zdarma
Smartfón Samsung GALAXY S5 vyniká špičkovým fotoaparátom, rýchlym pripojením k sieti, zameraním na zdravý životný štýl a odolnosťou proti prachu a vode. Na slovenskom trhu bude prvýkrát v predaji 11. apríla 2014.
 
Vyhľadávanie na auto.sk

Magazín AUTO.sk

Za volantom novej Californie
Zakladateľ značky Enzo Ferrari vždy zastával názor, že objem ničím nenahradíš. Teraz však prichádza turbodúchadlami preplňované Ferrari California T
Francúzsky recept na rýchlosť
Peugeot sa malému GTi venoval so všetkou starostlivosťou a výsledok stojí rozhodne zato. Podarilo sa mu tak trochu oživiť legendu z roku 1984

Archív správ

Júl 2014
Po Ut St Št Pi So Ne
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Vy odporúčate ...
 
Vygenerované za 2430 ms. :: Country US :: Region NJ :: City Woodbridge