beta verzia
 
 
 
Vlaky prestanú premávať na viacerých regionálnych tratiach
Autor: SITA   |   Publikované: Nedeľa, 24. jún 2012, 07:18

Vlaky prestanú pravdepodobne úplne jazdiť na najmenej vyťažených regionálnych tratiach Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany, Spišské Vlachy - Spišské Podhradie, Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica a Prievidza - Nitrianske Pravno. V súčasnosti na nich premáva obojsmerne spolu 36 vlakov v pracovných dňoch a osem cez víkendy. Vlaková doprava sa má tam zastaviť pre nízky záujem ľudí. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) s osobnou prepravou na uvedených trasách pre malý počet cestujúcich od 9. decembra tohto roka už nepočíta. Štátny osobný dopravca pripravil návrh nového cestovného poriadku 2012/13 na základe objednávky ministerstva dopravy a samosprávnych krajov v spojitosti s regionálnymi traťami.

"Ide o frekvenčne najslabšie trate podľa štúdie Výskumného ústavu dopravného, ktorú zadalo ministerstvo dopravy pre účel optimalizácie obsluhy verejnou dopravou," informoval agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Tomáš Šarluška. Tržby z cestovného podľa neho kryjú zhruba len tretinu nákladov na prevádzku osobnej dopravy. Spoločnosť neuviedla, koľko vlakových spojov môže byť celkom zrušených.

Podľa návrhu budúceho grafikonu osobnej dopravy zrušené majú byť aj miestne vlaky na úseku Jesenské - Tornaľa - Plešivec trikrát za deň v každom smere. Z toho jeden sa končí alebo začína v Tornali. V tejto časti železničnej trate Zvolen - Košice má v jednom smere zastavovať denne päť rýchlikov oproti súčasným štyrom. Skončiť majú aj dva páry vlakov premávajúcich denne medzi Plešivcom a Turňou nad Bodvou. Medzi Lipanmi a Plavčom majú vlaky namiesto dvoch spojov denne premávať už len v piatok a nedeľu na prepravu študentov do a z Prešova. Najviac vlakov by malo byť zrušených na tratiach Medzilaborce - Michaľany, Košice - Čierna nad Tisou, Košice - Plaveč, Banská Bystrica - Červená Skala, Zvolen - Diviaky, Trenčianska Teplá - Horné Srnie, Nové Mesto nad Váhom - Myjava - Vrbovce - Velká nad Veličkou.

Ministerstvo dopravy zdôvodňuje návrh na zastavenie miestnej dopravy na niektorých tratiach nezáujmom ľudí o jej využívanie. Návrh nového cestovného poriadku pritom vychádza z analýzy Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline. "Analýza, ktorú sme si dali vypracovať, ukazuje, že na všetkých trasách, ktoré sú určené na zrušenie, sú denne desiatky pasažierov, teda ani nie sto. Pritom odborné štúdie hovoria o tom, že vlaková doprava, ktorá sa vyznačuje vysokými fixnými a pomerne nízkymi variabilnými nákladmi, má svoj význam len v prípade, že ňou cestuje minimálne päťsto pasažierov denne," uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Filozofiou nového grafikonu je podľa neho posilniť vlakovú dopravu tam, kde je o ňu záujem.

Rezort dopravy pripomína, že návrh cestovného poriadku môže odborná aj laická verejnosť pripomienkovať do konca augusta. "My budeme pozorne načúvať všetkým argumentom, keďže chápeme, že treba túto otázku citlivo zvážiť," informoval ďalej Kóňa. Ak sú riešenia, ako vlaky naplniť cestujúcimi a zachrániť ich, napríklad zmenou spojení či časov odchodov, ministerstvo ich chce zobrať do úvahy. "Nikto nechce rušiť službu, ktorú občania využívajú. Čísla však hovoria pomerne jasnou rečou. Občania Slovenska by nemali prostredníctvom svojich daní dotovať vlakové linky, kde cestuje doslova niekoľko ľudí, pričom väčšina cestujúcich využíva napríklad autobusové linky," dodal Kóňa. Ak o tieto spoje ľudia nemajú záujem, čo ukázala spomínaná analýza, podľa neho nemá zmysel ich prevádzkovať. Definitívne číslo zrušených liniek bude závisieť aj od komunikácie s ľuďmi v regiónoch, ktorí sa môžu k návrhu vyjadrovať a svoje konštruktívne argumenty zasielať.

Železničná spoločnosť Slovensko v návrhu nového cestovného poriadku zohľadnila požiadavku ministerstva na zavedenie taktovej dopravy s pravidelnými časmi odchodov vlakov. Naďalej bude rokovať s rezortom o pripomienkach a návrhoch na zmenu pripravovaného nového grafikonu 2012/13 a takisto o oprávnených požiadavkách samosprávnych krajov. Pripomienky možno zaslať na odbory dopravy jednotlivých krajov do 8. júla.

ZSSK vlani prepravila 45,9 mil. cestujúcich, keď ich počet medziročne vzrástol o 2 %. Podľa Šarlušku najviac ľudí, okolo 75 %, cestovalo vlakmi na vzdialenosti do 50 kilometrov. Ďalších 15 % využilo tento spôsob dopravy pri cestách od 51 do sto kilometrov a zvyšných 10 % pri vzdialenostiach nad sto kilometrov. V prvom štvrťroku tohto roka štátna spoločnosť previezla 10,84 mil. ľudí. Tržby z cestovného v tomto období vzrástli o 11 %.

Vlaky ZSSK v minulom roku najazdili 31,25 mil. vlakových kilometrov, z toho IC rýchliky 1,13 mil. vlakokilometrov. V tomto roku si štát u nej objednal dopravné výkony v objeme 29,35 mil. vlakokilometrov. Štátny príspevok na výkony vo verejnom záujme je 199,34 mil. eur, čo je v priemere 6,79 eura na jeden kilometer. Ministerstvo dopravy poskytne pre ZSSK v budúcom roku na verejnú osobnú prepravu 197,85 mil. eur. Za tieto peniaze si u štátneho osobného dopravcu objedná výkony vo verejnom záujme v objeme približne 29,05 mil. vlakokilometrov. Jeden kilometer tak vyjde štát priemerne na 6,81 eura. IC rýchliky, na ktoré od začiatku tohto roka štát už neprispieva, sú podľa ZSSK stále stratové. "Je potrebné však povedať, že IC vlaky vykazujú oveľa vyššie krytie nákladov tržbami, ako je celosieťový priemer," uzavrel

SITA © 2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené.
Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


 
 

To najlepšie z F1.sk

foto
Od grid boys po strategickú blamáž... aj také bolo Monako
Veľká cena Monaka. To najtradičnejšie spomedzi tradičného, čo nájdeme v kalendári Formuly 1. Vždy vopred vieme aká bude, ale na druhej strane vlastne nič nevieme. Tak nejako to bolo aj tentoraz.
foto
Wolff o autorovi špekulácií: Mal by si dať vyšetriť hlavu
"Povedali sme mu nech ostane na trati a Lewis povedal ´nie je to dobré´ a pneumatiky stratili teplotu. Mali sme sekundu na rozhodnutie a v kombinácii s našimi zlými dátami sme spravili chybu a povolali sme ho."
foto
Coulthard utešuje Hamiltona: Život ide ďalej
"Aj keď Lewis prehral a Nico vyhral, tak Hamilton dobre vie, že v Monacu všetkých rozdrvil. A Rosberg to vie tiež. Práve toto nastavenie si obaja ponesú do ďalších pretekov v Kanade," odkazuje David Coulthard.
foto
Rosberg si to užil: Oslavoval do ôsmej rána
"Večer sa niesol pod heslom ´Rusko´, takže kaviár a vodka. Na záver nám ruský vojenský zbor dokonca zaspieval Kalinku," prezradil Nico Rosberg.
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Vo Zvolene som strávil pekné roky, ale už vlani som cítil potrebu skúsiť niečo nové. Vtedy mi to v Olomouci nevyšlo, teraz však prišla ponuka na prestup a to som nemohol odmietnuť," rozhovoril sa pre hokej.sk Peter Hraško
"Musím priznať, že som urobil zopár chybných krokov. A potom sa to nejako pokazilo. Našťastie som si však uvedomil dôležité veci a myslím si, že pred sebou mám ešte stále dostatok času na naplnenie cieľov," vraví pre hokej.sk Richard Lelkeš.
Čím je tlak väčší, tým kvalitnejšie výkony podáva brankár Henrik Lundqvist.
"Michael Grabner sa ma pýtal, či nemám záujem a tak sme sa bavili. Rozmýšľal som takým aj takým smerom, či ešte hrať NHL, alebo nie. No vyslovene išlo iba o to, aby som vyzistil, ako to tam funguje," uviedol Višňovský
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Sabo láme rekordy, prekonal aj Luhového!
"Priznám sa, že túto štatistiku som si doposiaľ ani nevšimol. Viem, že spolu s Janom Vlaskom sme skórovali v lige jedenásťkrát, ani mi nenapadlo, že by gólov mohlo byť už devätnásť," vraví prekvapený Erik Sabo
foto
Kováčika zatýkanie prekvapilo, Slováci budú hlasovať podľa UEFA
"Som prezidentom SFZ od septembra 2010, takže som sa zúčastnil na niekoľkých kongresoch FIFA. Síce sa o tom hovorilo, ale nikdy nebolo nič konkrétne na stole," povedal Kováčik
foto
Kozák na Macedónsko nominoval aj nováčika Tesáka, bude kemp
Ján Kozák: "Nováčikom je Lukáš Tesák, ktorý po skúsenostiach v ukrajinskej lige dokazuje pravidelne svoje kvality aj v najvyššej ruskej ligovej súťaži, kde pravidelne nastupuje v základe"
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Galaxy S6 edge v jedinečnej Iron Man edícii
Samsung predstavuje limitovanú Iron Man edíciu nového smartfónu Galaxy S6 edge
foto
MultiPhone 5550 DUO - Vaša mobilná zábava na širokej obrazovke
Široký 5,5-palcový displej s rozlíšením HD a technológiou IPS je perfektný na hranie hier, pozeranie filmov vo vysokej kvalite a surfovanie po internete
foto
Modrý Galaxy S6 a zelený Galaxy S6 edge dorazili na Slovensko
Najnovšie smartfóny v ponuke spoločnosti Samsung budú v predaji už od piatku, 29. 5. 2015, v nových farbách
foto
Video: Chytré hodinky budete ovládať mávnutím ruky
Ovládať chytré hodinky jednou rukou - nemožné? Omyl! Vďaka doplnku Aria od spoločnosti Deus Ex Technology dokážete svoje chytré hodinky zvládnuť lúsknutím prstov
 
Vyhľadávanie na auto.sk

Magazín AUTO.sk

http://image.auto.sk/obrazky/48mm/48197.jpg
Dopravný servis: Aktuálne informácie z ciest online
Aktuálne dopravné informácie z diaľničných úsekov, rýchlostných ciest a ciest I., II. a III. triedy na území Slovenskej republiky
http://image.auto.sk/obrazky/54mm/54492.jpg
TEST: Audi A7 competition 3.0 TDI: Spravil som sa! + FOTO
Audi A7 s trojlitrovým vznetovým motorom V6 s dvomi turbami akceleruje na 250 km/h tak pôsobivo, že ešte stále mám z toho zimomriavky. Chcel som samozrejme povedať \"na 130 km/h\"...
http://image.auto.sk/obrazky/53mm/53921.jpg
APEX TV: Test Škoda Fabia III Combi
Web AUTO.sk vám v spolupráci s APEX TV prináša najnovšiu epizódu, v ktorej Majo Bóna testuje Škodu Fabiu III Combi...

Archív správ

Máj 2015
Po Ut St Št Pi So Ne
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Vy odporúčate ...
 
Vygenerované za 11 ms. :: Country :: Region :: City