beta verzia
 
 
 
Vlaky prestanú premávať na viacerých regionálnych tratiach
Autor: SITA   |   Publikované: Nedeľa, 24. jún 2012, 07:18

Vlaky prestanú pravdepodobne úplne jazdiť na najmenej vyťažených regionálnych tratiach Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany, Spišské Vlachy - Spišské Podhradie, Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica a Prievidza - Nitrianske Pravno. V súčasnosti na nich premáva obojsmerne spolu 36 vlakov v pracovných dňoch a osem cez víkendy. Vlaková doprava sa má tam zastaviť pre nízky záujem ľudí. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) s osobnou prepravou na uvedených trasách pre malý počet cestujúcich od 9. decembra tohto roka už nepočíta. Štátny osobný dopravca pripravil návrh nového cestovného poriadku 2012/13 na základe objednávky ministerstva dopravy a samosprávnych krajov v spojitosti s regionálnymi traťami.

"Ide o frekvenčne najslabšie trate podľa štúdie Výskumného ústavu dopravného, ktorú zadalo ministerstvo dopravy pre účel optimalizácie obsluhy verejnou dopravou," informoval agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Tomáš Šarluška. Tržby z cestovného podľa neho kryjú zhruba len tretinu nákladov na prevádzku osobnej dopravy. Spoločnosť neuviedla, koľko vlakových spojov môže byť celkom zrušených.

Podľa návrhu budúceho grafikonu osobnej dopravy zrušené majú byť aj miestne vlaky na úseku Jesenské - Tornaľa - Plešivec trikrát za deň v každom smere. Z toho jeden sa končí alebo začína v Tornali. V tejto časti železničnej trate Zvolen - Košice má v jednom smere zastavovať denne päť rýchlikov oproti súčasným štyrom. Skončiť majú aj dva páry vlakov premávajúcich denne medzi Plešivcom a Turňou nad Bodvou. Medzi Lipanmi a Plavčom majú vlaky namiesto dvoch spojov denne premávať už len v piatok a nedeľu na prepravu študentov do a z Prešova. Najviac vlakov by malo byť zrušených na tratiach Medzilaborce - Michaľany, Košice - Čierna nad Tisou, Košice - Plaveč, Banská Bystrica - Červená Skala, Zvolen - Diviaky, Trenčianska Teplá - Horné Srnie, Nové Mesto nad Váhom - Myjava - Vrbovce - Velká nad Veličkou.

Ministerstvo dopravy zdôvodňuje návrh na zastavenie miestnej dopravy na niektorých tratiach nezáujmom ľudí o jej využívanie. Návrh nového cestovného poriadku pritom vychádza z analýzy Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline. "Analýza, ktorú sme si dali vypracovať, ukazuje, že na všetkých trasách, ktoré sú určené na zrušenie, sú denne desiatky pasažierov, teda ani nie sto. Pritom odborné štúdie hovoria o tom, že vlaková doprava, ktorá sa vyznačuje vysokými fixnými a pomerne nízkymi variabilnými nákladmi, má svoj význam len v prípade, že ňou cestuje minimálne päťsto pasažierov denne," uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Filozofiou nového grafikonu je podľa neho posilniť vlakovú dopravu tam, kde je o ňu záujem.

Rezort dopravy pripomína, že návrh cestovného poriadku môže odborná aj laická verejnosť pripomienkovať do konca augusta. "My budeme pozorne načúvať všetkým argumentom, keďže chápeme, že treba túto otázku citlivo zvážiť," informoval ďalej Kóňa. Ak sú riešenia, ako vlaky naplniť cestujúcimi a zachrániť ich, napríklad zmenou spojení či časov odchodov, ministerstvo ich chce zobrať do úvahy. "Nikto nechce rušiť službu, ktorú občania využívajú. Čísla však hovoria pomerne jasnou rečou. Občania Slovenska by nemali prostredníctvom svojich daní dotovať vlakové linky, kde cestuje doslova niekoľko ľudí, pričom väčšina cestujúcich využíva napríklad autobusové linky," dodal Kóňa. Ak o tieto spoje ľudia nemajú záujem, čo ukázala spomínaná analýza, podľa neho nemá zmysel ich prevádzkovať. Definitívne číslo zrušených liniek bude závisieť aj od komunikácie s ľuďmi v regiónoch, ktorí sa môžu k návrhu vyjadrovať a svoje konštruktívne argumenty zasielať.

Železničná spoločnosť Slovensko v návrhu nového cestovného poriadku zohľadnila požiadavku ministerstva na zavedenie taktovej dopravy s pravidelnými časmi odchodov vlakov. Naďalej bude rokovať s rezortom o pripomienkach a návrhoch na zmenu pripravovaného nového grafikonu 2012/13 a takisto o oprávnených požiadavkách samosprávnych krajov. Pripomienky možno zaslať na odbory dopravy jednotlivých krajov do 8. júla.

ZSSK vlani prepravila 45,9 mil. cestujúcich, keď ich počet medziročne vzrástol o 2 %. Podľa Šarlušku najviac ľudí, okolo 75 %, cestovalo vlakmi na vzdialenosti do 50 kilometrov. Ďalších 15 % využilo tento spôsob dopravy pri cestách od 51 do sto kilometrov a zvyšných 10 % pri vzdialenostiach nad sto kilometrov. V prvom štvrťroku tohto roka štátna spoločnosť previezla 10,84 mil. ľudí. Tržby z cestovného v tomto období vzrástli o 11 %.

Vlaky ZSSK v minulom roku najazdili 31,25 mil. vlakových kilometrov, z toho IC rýchliky 1,13 mil. vlakokilometrov. V tomto roku si štát u nej objednal dopravné výkony v objeme 29,35 mil. vlakokilometrov. Štátny príspevok na výkony vo verejnom záujme je 199,34 mil. eur, čo je v priemere 6,79 eura na jeden kilometer. Ministerstvo dopravy poskytne pre ZSSK v budúcom roku na verejnú osobnú prepravu 197,85 mil. eur. Za tieto peniaze si u štátneho osobného dopravcu objedná výkony vo verejnom záujme v objeme približne 29,05 mil. vlakokilometrov. Jeden kilometer tak vyjde štát priemerne na 6,81 eura. IC rýchliky, na ktoré od začiatku tohto roka štát už neprispieva, sú podľa ZSSK stále stratové. "Je potrebné však povedať, že IC vlaky vykazujú oveľa vyššie krytie nákladov tržbami, ako je celosieťový priemer," uzavrel

SITA © 2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené.
Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


 
 

To najlepšie z F1.sk

foto
Vettel po deviatich mesiacoch vo Ferrari: Som veľmi šťastný
"Vždy som hovoril, že okamih, kedy som podpisoval zmluvu a prvýkrát si obliekol červený pretekársky overal, je splneným snom," povedal Sebastian Vettel.
foto
Tímy F1 sa topia v dlhoch, najhoršie je na tom Lotus
Tímy Formuly 1 mali podľa informácií magazínu Forbes ku koncu roku 2013 dlhy v celkovej výške 318,2 milióna dolárov, pričom sám Lotus sa postaral až o 64,2 percent z tejto sumy.
foto
Mechanik: Nezabúdajme, že Formula 1 je v prvom rade šport
"Formula 1 má ďaleko od perfektného v mnohých oblastiach, ale je ďaleko aj od úplného úpadku. Je to stále šport a celý ten bilión ľudí je neuveriteľne súťaživý. My to nerobíme pre slávu či peniaze. Robíme to preto, že to milujeme."
foto
Ricciardo a Kvjat sa zhodujú: Monza je to pravé pre fajnšmekrov
Pre jedného z jazdcov Red Bullu je VC Talianska takmer domácou a okruh v Monze považuje za svoj najobľúbenejší. Ten druhý spomína aj na najlepšiu pizzu na svete či na talianskych tifosi.
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Slovenský obranca Marek Ďaloga nedostáva v úvode sezóny veľa šancí v zostave ruského klubu AK Bars Kazaň
"Aby diváci plne povzbudzovali za stavu 0:9, to sa len tak nevidí. Klobúk dole," hovorí Branko Radivojevič na nitriansku atmosféru.
„Treba pracovať v podmienkach, aké máme. Čo budeme mať z toho, keď budeme iba sedieť a vykrikovať, že všetko je na prd,“ vraví Juraj Štefanka
"Klobúk dole pred chlapcami! Bojovali sme až do konca a napokon sme to zvládli. Víťazný gól vyšiel na mňa, ale toto víťazstvo patrí celému tímu," hovorí Jakub Suja pre hokej.sk
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Trenčania oceňovali, najlepším hráčom Lobotka
Hlavnú a najcennejšiu trofej "Hráč roka" získal stredopoliar Stanislav Lobotka. Nadviazal tak na svojich predchodcov z uplynulých sezón Davida Depetrisa, Petra Kleščíka, Miloša Volešáka a Jakuba Holúbeka
foto
Kanonier Jelič zo Žiliny do Rapidu, Müller: Bude veľkou posilou (video)
Posledný augustový deň sa s MŠK Žilina rozlúčil chorvátsky kanonier a miláčik domácich tribún Matej Jelić, ktorý bude vo svojej kariére pokračovať v rakúskom tíme Rapid Viedeň
foto
Poslanci nakoniec odklepli polmiliónovú dotáciu pre MFK Skalica
Prostriedky v súhrnnej výške 1,25 milióna eur použije klub na dobudovanie infraštruktúry štadióna, aby vyhovoval podmienkam pre najvyššiu sútaž Fortuna ligu
foto
Brankár De Gea údajne mieri z Man Utd do Realu za 30 mil. libier
Prestup brankára Davida De Geu z Manchestru United do Realu Madrid je na spadnutie. Opačným smerom by mal zamieriť kostarický brankár Keylor Navas
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 
Vyhľadávanie na auto.sk

Magazín AUTO.sk

http://image.auto.sk/obrazky/48mm/48197.jpg
Dopravný servis: Aktuálne informácie z ciest online
Aktuálne dopravné informácie z diaľničných úsekov, rýchlostných ciest a ciest I., II. a III. triedy na území Slovenskej republiky
http://image.auto.sk/obrazky/54mm/54492.jpg
TEST: Audi A7 competition 3.0 TDI: Spravil som sa! + FOTO
Audi A7 s trojlitrovým vznetovým motorom V6 s dvomi turbami akceleruje na 250 km/h tak pôsobivo, že ešte stále mám z toho zimomriavky. Chcel som samozrejme povedať \"na 130 km/h\"...
http://image.auto.sk/obrazky/53mm/53921.jpg
APEX TV: Test Škoda Fabia III Combi
Web AUTO.sk vám v spolupráci s APEX TV prináša najnovšiu epizódu, v ktorej Majo Bóna testuje Škodu Fabiu III Combi...

Archív správ

September 2015
Po Ut St Št Pi So Ne
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Najčítanejšie správy

Vy odporúčate ...
 
Vygenerované za 47 ms. :: Country :: Region :: City