beta verzia
 
 
 
Prioritou pri výstavbe diaľnic sú eurofondy a štátny rozpočet
Autor: SITA   |   Publikované: Utorok, 5. jún 2012, 10:13

Pri výstavbe diaľnic chce ministerstvo dopravy naďalej využívať najmä peniaze Európskej únie (EÚ) a štátneho rozpočtu. V prípade potreby však uvažuje aj o využití úverov a zdrojov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). O použití peňazí sporiteľov v dôchodkových fondoch na výstavbu diaľnic sa podľa ministra dopravy Jána Počiatka zatiaľ iba hovorí, ale ešte nikto nevidel konkrétne návrhy. Tieto zdroje by mohli byť použité len ako dodatočné, ak hlavné prostriedky nebudú stačiť.

"V dlhodobom horizonte je prioritou vyčerpať eurofondy," povedal v utorok Počiatek po HNClube o zabezpečení zdrojov na výstavbu diaľnic. Podľa neho totiž môže byť problém využiť všetky prostriedky na diaľnice v súčasnom programovacom období čerpania eurofondov. Čerpanie zdrojov EÚ a štátneho rozpočtu na výstavbu diaľnic dosiahlo v máji 30 % možných prostriedkov a na rýchlostné cesty 36 %.

Prípravu projektov a množstvo faktorov podľa ministra bývalá vláda zanedbala, pričom náprava chýb si bude vyžadovať extrémnu námahu. "V strednodobom horizonte paradoxne máme dostatok prostriedkov na financovanie úsekov, ktoré sú pripravované. Problém je, že nemáme dostatok záložných projektov, ktorými by sme to mohli alternovať," uviedol ďalej Počiatek. Napriek tomu sa neobáva, že by v strednodobom období chýbali na diaľnice práve zdroje sporiteľov v dôchodkových správcovských spoločnostiach. "Otázka je, že keď zakcelerujeme prípravu a budeme mať viac projektov alebo projekty budú prevyšovať možnosti, ktoré máme, čo potom urobiť," dodal Počiatek.

Dôchodkové správcovské spoločnosti navrhujú v rámci pripravovaných zmien predĺžiť lehotu splatnosti v garantovanom fonde na desať alebo pätnásť rokov. "Čím sa vytvorí základný predpoklad pre to, aby správcovské spoločnosti mohli investovať do dlhodobých projektov. Veríme, že sa konečne urobí prielom v tom, aby mohli investovať do dlhodobých projektov, aby sme dosiahli vyšší výnos pre našich sporiteľov," povedal predseda predstavenstva spoločnosti Allianz - Slovenská dôchodková správcovská spoločnosť, a.s. Jozef Paška. Podľa neho zatiaľ sa pre to neurobilo nič a podľa súčasnej legislatívy, aj po zmenách, ktoré nastavila bývalá vláda, je porovnávacie obdobie v garantovanom fonde iba deväť mesiacov. "Toto je prekážka, aby sme mohli investovať do dlhodobých projektov," dodal.

Správcovské spoločnosti pritom nemajú primárny záujem investovať peniaze sporiteľov konkrétne do diaľnic. Štát má totiž momentálne dostatok zdrojov aj rôzne možnosti na financovanie ich výstavby. "Z nášho pohľadu je dôležité, aby sme dostali možnosť investovať do dlhodobých projektov, aby boli vyššie výnosy. Nehovoríme konkrétne, že to musia byť slovenské diaľnice alebo jadrové elektrárne," pokračoval Paška.

Minister si vie predstaviť účasť dôchodkových správcovských spoločností na financovaní výstavby diaľnic formou PPP. Tento spôsob by podľa neho mohol byť využitý najmä pri výstavbe obchvatu Bratislavy na diaľnici D4. Za zjednodušené označil predstavy, že penzijné spoločnosti z 5 mld. eur, ktoré spravujú, dajú zhruba 1 mld. eur na diaľnice. "Takto jednoducho to vôbec nefunguje. Štát nemá problém si požičať peniaze. Toto nie je primárny problém. Máme limitovaný deficit (verejných financií), toto je základný problém," uviedol Počiatek s tým, že sa budú snažiť nájsť princíp využitia penzijných zdrojov pri výstavbe diaľnic. Aktuálne to podľa ministra je, len treba nájsť mechanizmus. "Je to veľmi problematické, ako to urobiť naozaj tak, aby to spĺňalo všetky parametre a pravidlá hry, ktoré definovala EÚ," dodal Počiatek. Zatiaľ však nikto nepovedal, ako by to konkrétne fungovalo. Konkrétnejší návrh podľa Počiatka neprišiel ani od dôchodkových správcovských spoločností.

Penzijné spoločnosti investovali do nákupu domácich štátnych dlhopisov priemerne 30 % prostriedkov, ale ide o dlhopisy s krátkou lehotou splatnosti a s výnosmi okolo 1 %. V prípade, že by mohli investovať aj do dlhodobých projektov, výnosy by mohli vzrásť na 4 až 4,5 %. "Pre správcov je dôležité, aby sa tieto podmienky vytvorili preto, aby sa konečne mohlo skutočne hovoriť v dôchodkových fondoch o vyšších výnosoch," dodal Paška. Plánované obmedzenie odvádzania peňazí sporiteľov do 2. dôchodkového piliera znamená podľa neho najmä ohrozenie tohto systému. "Považujeme redukciu príspevkov doslova za hrozbu kolapsu," uzavrel Paška.

To, že nie je pripravený žiadny projekt využitia penzijných zdrojov na výstavbu diaľnic, nie je dobré podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomíra Palčáka. "Pri dôchodkových správcovských spoločnostiach je duálny efekt. Nielen že sa dajú získať financie, ale aj zlepšiť úspory občanov. Momentálne je tam začarovaný kruh, z ktorého sa nevedia pohnúť," uviedol pre agentúru SITA odborník na dopravu.

Partner poradenskej spoločnosti KPMG na Slovensku Ľuboš Vančo tvrdí, že rezort dopravy pri financovaní výstavby diaľnic z rôznych zdrojov postupuje správne. "Snaží sa hľadať optimálny variant medzi troma veľkými skupinami možného financovania," povedal pre agentúru SITA. Financovanie diaľnic je podľa neho možné najmä zo štátneho rozpočtu a eurofondov, pôžičiek a cez PPP projekty. "PPP projekty sú niekde medzi a záleží na koncepcii, ktorá potenciálne môže byť vybratá cez PPP projekt a tam je aj element úročených pôžičiek a rôzne iné elementy," dodal Vančo.

SITA © 2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené.
Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


 
 

To najlepšie z F1.sk

foto
Mercedes tvrdí, že Rosberga v boxoch vybavil za 1,73 sekundy (VIDEO)
Nica Rosberga vraj mechanici vybavili za 1,73 sekundy, pričom doterajší rekord 1,92 sekundy držia tímy Red Bull a Williams.
foto
Svätožiara získava výraznejšiu podporu, Wolff sa však ešte nerozhodol
"Keď si ľudia vo FIA myslia, že ak to nebudeme mať, ide o bezpečnostný problém, tak by sme to mali mať. A ak si nemyslia, že ide o bezpečnostný problém, tak by sme to mať nemali. Osobne si nemyslím, že by to mala byť otázka pre tímy, veď je to bezpečnostný problém," hovorí Jenson Button.
foto
Whiting vraj dvakrát žiadal o prešetrenie súbojov Verstappen/Räikkönen
Verstappen sa 125 metrov pred prvou zákrutou pohol mierne doľava na ideálnu stopu. Keď sa potom Räikkönen rozhodol ísť dovnútra, tak tam šiel aj Max - stalo sa tak len 75 metrov pred zákrutou, takže už v brzdnej zóne.
foto
Arrivabene kritizuje uplatňovanie pravidiel: Ako kočovný cirkus!
"Ja som dostal takúto odpoveď: v sobotu vládli výnimočné podmienky. Podľa mojich vedomostí sme však nejazdili v púšti Gobi, kde je dážď skutočne nezvyčajný. To, ako sme minulú sobotu využívali 107-percentné pravidlo, bola podľa mňa čistá komédia. Vtip."
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

V Severnej Amerike bežná prax, na Slovensku novinka. V Poprade sa rozhodli doplniť základ svojho tímu pre nové sezóny o hokejistov, ktorých vyselektuje predsezónny skúšobný kemp. Záujem o pôsobenie v tíme Kamzíkov prekonal očakávania.
"Niekedy musí nastať aj obmena kádra, takže uvidíme ako to bude šliapať v príprave a podľa toho sa rozhodneme kto zostane a kto odíde z hráčov na skúške, respektíve z našich odchovancov," uviedol Turek
"Zámorské posily prídu až prvý augustový týždeň a pripoja sa k nám. Všetci hráči, ktorých sme avizovali, že máme pod zmluvou, na ľade boli," dodal Kobezda
Vicemajster z vlaňajšej sezóny najvyššej slovenskej hokejovej súťaže HC '05 iClinic Banská Bystrica získal do svojho mužstva na novú sezónu najproduktívnejšieho obrancu ECHL Mathewa Maioneho.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Plzeň i Sparta doma len remizovali
Výsledky utorkových prvých zápasov tretieho predkola Ligy majstrov 2016/17
foto
Baéz späť v Trenčíne, Chelsea údajne sonduje Téveza
Prestupové špekulácie dňa (utorok, 26. júl 2016)
foto
Umelý trávnik bude pre Trenčín výhodou, tvrdí tréner Legie Varšava
"Musíme byť dobre organizovaní, nesmieme im nechať na ihrisku veľa priestoru, pretože by sa nám to mohlo vypomstiť," uviedol Hasi
foto
Trenčín pozná silu Legie, Kleščík: Máme rešpekt, ale aj sebavedomie (video)
"Pre nás je tento dvojzápas možnosťou konfrontovať sa so špičkovým tímom poľskej ligy. Nehľadíme na individuality, ale na tím," prezradil Ševela
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 
Vyhľadávanie na auto.sk

Magazín AUTO.sk

http://image.auto.sk/obrazky/48mm/48197.jpg
Dopravný servis: Aktuálne informácie z ciest online
Aktuálne dopravné informácie z diaľničných úsekov, rýchlostných ciest a ciest I., II. a III. triedy na území Slovenskej republiky
http://image.auto.sk/obrazky/54mm/54492.jpg
TEST: Audi A7 competition 3.0 TDI: Spravil som sa! + FOTO
Audi A7 s trojlitrovým vznetovým motorom V6 s dvomi turbami akceleruje na 250 km/h tak pôsobivo, že ešte stále mám z toho zimomriavky. Chcel som samozrejme povedať \"na 130 km/h\"...
http://image.auto.sk/obrazky/53mm/53921.jpg
APEX TV: Test Škoda Fabia III Combi
Web AUTO.sk vám v spolupráci s APEX TV prináša najnovšiu epizódu, v ktorej Majo Bóna testuje Škodu Fabiu III Combi...

Archív správ

Júl 2016
Po Ut St Št Pi So Ne
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Vy odporúčate ...
 
Vygenerované za 38 ms. :: Country :: Region :: City