beta verzia
 
 
 
Prioritou pri výstavbe diaľnic sú eurofondy a štátny rozpočet
Autor: SITA   |   Publikované: Utorok, 5. jún 2012, 10:13

Pri výstavbe diaľnic chce ministerstvo dopravy naďalej využívať najmä peniaze Európskej únie (EÚ) a štátneho rozpočtu. V prípade potreby však uvažuje aj o využití úverov a zdrojov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). O použití peňazí sporiteľov v dôchodkových fondoch na výstavbu diaľnic sa podľa ministra dopravy Jána Počiatka zatiaľ iba hovorí, ale ešte nikto nevidel konkrétne návrhy. Tieto zdroje by mohli byť použité len ako dodatočné, ak hlavné prostriedky nebudú stačiť.

"V dlhodobom horizonte je prioritou vyčerpať eurofondy," povedal v utorok Počiatek po HNClube o zabezpečení zdrojov na výstavbu diaľnic. Podľa neho totiž môže byť problém využiť všetky prostriedky na diaľnice v súčasnom programovacom období čerpania eurofondov. Čerpanie zdrojov EÚ a štátneho rozpočtu na výstavbu diaľnic dosiahlo v máji 30 % možných prostriedkov a na rýchlostné cesty 36 %.

Prípravu projektov a množstvo faktorov podľa ministra bývalá vláda zanedbala, pričom náprava chýb si bude vyžadovať extrémnu námahu. "V strednodobom horizonte paradoxne máme dostatok prostriedkov na financovanie úsekov, ktoré sú pripravované. Problém je, že nemáme dostatok záložných projektov, ktorými by sme to mohli alternovať," uviedol ďalej Počiatek. Napriek tomu sa neobáva, že by v strednodobom období chýbali na diaľnice práve zdroje sporiteľov v dôchodkových správcovských spoločnostiach. "Otázka je, že keď zakcelerujeme prípravu a budeme mať viac projektov alebo projekty budú prevyšovať možnosti, ktoré máme, čo potom urobiť," dodal Počiatek.

Dôchodkové správcovské spoločnosti navrhujú v rámci pripravovaných zmien predĺžiť lehotu splatnosti v garantovanom fonde na desať alebo pätnásť rokov. "Čím sa vytvorí základný predpoklad pre to, aby správcovské spoločnosti mohli investovať do dlhodobých projektov. Veríme, že sa konečne urobí prielom v tom, aby mohli investovať do dlhodobých projektov, aby sme dosiahli vyšší výnos pre našich sporiteľov," povedal predseda predstavenstva spoločnosti Allianz - Slovenská dôchodková správcovská spoločnosť, a.s. Jozef Paška. Podľa neho zatiaľ sa pre to neurobilo nič a podľa súčasnej legislatívy, aj po zmenách, ktoré nastavila bývalá vláda, je porovnávacie obdobie v garantovanom fonde iba deväť mesiacov. "Toto je prekážka, aby sme mohli investovať do dlhodobých projektov," dodal.

Správcovské spoločnosti pritom nemajú primárny záujem investovať peniaze sporiteľov konkrétne do diaľnic. Štát má totiž momentálne dostatok zdrojov aj rôzne možnosti na financovanie ich výstavby. "Z nášho pohľadu je dôležité, aby sme dostali možnosť investovať do dlhodobých projektov, aby boli vyššie výnosy. Nehovoríme konkrétne, že to musia byť slovenské diaľnice alebo jadrové elektrárne," pokračoval Paška.

Minister si vie predstaviť účasť dôchodkových správcovských spoločností na financovaní výstavby diaľnic formou PPP. Tento spôsob by podľa neho mohol byť využitý najmä pri výstavbe obchvatu Bratislavy na diaľnici D4. Za zjednodušené označil predstavy, že penzijné spoločnosti z 5 mld. eur, ktoré spravujú, dajú zhruba 1 mld. eur na diaľnice. "Takto jednoducho to vôbec nefunguje. Štát nemá problém si požičať peniaze. Toto nie je primárny problém. Máme limitovaný deficit (verejných financií), toto je základný problém," uviedol Počiatek s tým, že sa budú snažiť nájsť princíp využitia penzijných zdrojov pri výstavbe diaľnic. Aktuálne to podľa ministra je, len treba nájsť mechanizmus. "Je to veľmi problematické, ako to urobiť naozaj tak, aby to spĺňalo všetky parametre a pravidlá hry, ktoré definovala EÚ," dodal Počiatek. Zatiaľ však nikto nepovedal, ako by to konkrétne fungovalo. Konkrétnejší návrh podľa Počiatka neprišiel ani od dôchodkových správcovských spoločností.

Penzijné spoločnosti investovali do nákupu domácich štátnych dlhopisov priemerne 30 % prostriedkov, ale ide o dlhopisy s krátkou lehotou splatnosti a s výnosmi okolo 1 %. V prípade, že by mohli investovať aj do dlhodobých projektov, výnosy by mohli vzrásť na 4 až 4,5 %. "Pre správcov je dôležité, aby sa tieto podmienky vytvorili preto, aby sa konečne mohlo skutočne hovoriť v dôchodkových fondoch o vyšších výnosoch," dodal Paška. Plánované obmedzenie odvádzania peňazí sporiteľov do 2. dôchodkového piliera znamená podľa neho najmä ohrozenie tohto systému. "Považujeme redukciu príspevkov doslova za hrozbu kolapsu," uzavrel Paška.

To, že nie je pripravený žiadny projekt využitia penzijných zdrojov na výstavbu diaľnic, nie je dobré podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomíra Palčáka. "Pri dôchodkových správcovských spoločnostiach je duálny efekt. Nielen že sa dajú získať financie, ale aj zlepšiť úspory občanov. Momentálne je tam začarovaný kruh, z ktorého sa nevedia pohnúť," uviedol pre agentúru SITA odborník na dopravu.

Partner poradenskej spoločnosti KPMG na Slovensku Ľuboš Vančo tvrdí, že rezort dopravy pri financovaní výstavby diaľnic z rôznych zdrojov postupuje správne. "Snaží sa hľadať optimálny variant medzi troma veľkými skupinami možného financovania," povedal pre agentúru SITA. Financovanie diaľnic je podľa neho možné najmä zo štátneho rozpočtu a eurofondov, pôžičiek a cez PPP projekty. "PPP projekty sú niekde medzi a záleží na koncepcii, ktorá potenciálne môže byť vybratá cez PPP projekt a tam je aj element úročených pôžičiek a rôzne iné elementy," dodal Vančo.

SITA © 2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené.
Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


 
 

To najlepšie z F1.sk

foto
Štatistiky a fakty po VC Ruska
Okruh v Soči totálne vyhovuje Mercedesu, ktorého jazdci vyhrali všetky tri tamojšie podujatia, získali všetky pole positions a viedli počas všetkých 159 okruhov.
foto
Rosberg schvaľuje ochranu kokpitu, nezíska však Red Bull výhodu?
"Keď sa v histórii športu riešila bezpečnosť, vždy prišli kompromisy. Keď si za posledných šesťdesiat rokov spomenieme na akúkoľvek epizódu, vždy sa najskôr nariekalo. Vždy boli presne rovnaké problémy so zmenou dizajnu a s tým, že to vyzerá horšie."
foto
Alesi o Kvjatovi: To nebola kolízia ale atentát!
"Z môjho pohľadu to bol atentát a kam sa to dostaneme, ak chceme za takéto útoky udeľovať len desaťsekundové tresty?" pýta sa bývalý pretekár Jean Alesi.
foto
Boullier schvaľuje zrušenie žetónového systému i nové pravidlá
"Konkurenti majú už viac rokov etablované šasi. My sa doťahujeme, ale trvá to veľmi dlho. No ak sa situácia pohne a pravidlá sa o niečo zmenia, budeme mať lepšie šance. V najbližších rokoch bude mať Red Bull a aj my solídne šasi."
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Vlani mal po oznámení záverečnej nominácie hlavu v smútku, teraz sa teší na najväčšiu kariérnu i životnú výzvu.
Slovenskí hokejoví reprezentanti odleteli v stredu krátko popoludní z bratislavského letiska M. R. Štefánika do Petrohradu - dejiska MS 2016.
Slovenskí reprezentanti odštartujú svoje boje v rámci 80. majstrovstiev sveta v Rusku súbojom proti Maďarsku. Mnohí tento zápas označujú už teraz ako kľúčový.
"Prvýkrát sa mi stalo, že som v reprezentačnom tíme najstarší. Rovnako tomu bolo aj túto sezónu v Rögle. Veľmi to neriešim," povedal Graňák
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Bayern opäť zostal pred bránami finále, Guardiola: Nič neľutujem (video)
"Klubu som dal všetko, celé svoje srdce a energiu. Pracoval som tvrdo na tom, aby som sa prispôsobil Bundeslige a z mojich zverencov urobil lepších hráčov. Nič neľutujem," dodal Guardiola
foto
Kouč Leicestru Ranieri: Neočakávajte žiadne superhviezdy (video)
"Pre nás bude najdôležitejšie byť okolo desiateho miesta a zabojovať o miestenku v pohárovej Európe," hovorí o cieľoch do ďalšej sezóny tréner anglického majstra
foto
V NTC Poprad pribudne nové ihrisko s umelým osvetlením
"Na výstavbu novej hracej plochy pôjde 600.000 eur z podporného infraštruktúrneho programu UEFA Hattrick," pokračoval Čurný
foto
SÚŤAŽ: Vyhrajte dres MFK Skalica!
Stačí, ak odpoviete na otázky na našom Facebooku a zeleno-biely dres Petra Vaška s číslom 5 môže byť váš. Spomedzi správnych odpovedí (na všetky otázky) vyžrebujeme jedného víťaza
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 
Vyhľadávanie na auto.sk

Magazín AUTO.sk

http://image.auto.sk/obrazky/48mm/48197.jpg
Dopravný servis: Aktuálne informácie z ciest online
Aktuálne dopravné informácie z diaľničných úsekov, rýchlostných ciest a ciest I., II. a III. triedy na území Slovenskej republiky
http://image.auto.sk/obrazky/54mm/54492.jpg
TEST: Audi A7 competition 3.0 TDI: Spravil som sa! + FOTO
Audi A7 s trojlitrovým vznetovým motorom V6 s dvomi turbami akceleruje na 250 km/h tak pôsobivo, že ešte stále mám z toho zimomriavky. Chcel som samozrejme povedať \"na 130 km/h\"...
http://image.auto.sk/obrazky/53mm/53921.jpg
APEX TV: Test Škoda Fabia III Combi
Web AUTO.sk vám v spolupráci s APEX TV prináša najnovšiu epizódu, v ktorej Majo Bóna testuje Škodu Fabiu III Combi...

Archív správ

Máj 2016
Po Ut St Št Pi So Ne
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Vy odporúčate ...
 
Vygenerované za 40 ms. :: Country :: Region :: City