beta verzia
 
 
 
Prioritou pri výstavbe diaľnic sú eurofondy a štátny rozpočet
Autor: SITA   |   Publikované: Utorok, 5. jún 2012, 10:13

Pri výstavbe diaľnic chce ministerstvo dopravy naďalej využívať najmä peniaze Európskej únie (EÚ) a štátneho rozpočtu. V prípade potreby však uvažuje aj o využití úverov a zdrojov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). O použití peňazí sporiteľov v dôchodkových fondoch na výstavbu diaľnic sa podľa ministra dopravy Jána Počiatka zatiaľ iba hovorí, ale ešte nikto nevidel konkrétne návrhy. Tieto zdroje by mohli byť použité len ako dodatočné, ak hlavné prostriedky nebudú stačiť.

"V dlhodobom horizonte je prioritou vyčerpať eurofondy," povedal v utorok Počiatek po HNClube o zabezpečení zdrojov na výstavbu diaľnic. Podľa neho totiž môže byť problém využiť všetky prostriedky na diaľnice v súčasnom programovacom období čerpania eurofondov. Čerpanie zdrojov EÚ a štátneho rozpočtu na výstavbu diaľnic dosiahlo v máji 30 % možných prostriedkov a na rýchlostné cesty 36 %.

Prípravu projektov a množstvo faktorov podľa ministra bývalá vláda zanedbala, pričom náprava chýb si bude vyžadovať extrémnu námahu. "V strednodobom horizonte paradoxne máme dostatok prostriedkov na financovanie úsekov, ktoré sú pripravované. Problém je, že nemáme dostatok záložných projektov, ktorými by sme to mohli alternovať," uviedol ďalej Počiatek. Napriek tomu sa neobáva, že by v strednodobom období chýbali na diaľnice práve zdroje sporiteľov v dôchodkových správcovských spoločnostiach. "Otázka je, že keď zakcelerujeme prípravu a budeme mať viac projektov alebo projekty budú prevyšovať možnosti, ktoré máme, čo potom urobiť," dodal Počiatek.

Dôchodkové správcovské spoločnosti navrhujú v rámci pripravovaných zmien predĺžiť lehotu splatnosti v garantovanom fonde na desať alebo pätnásť rokov. "Čím sa vytvorí základný predpoklad pre to, aby správcovské spoločnosti mohli investovať do dlhodobých projektov. Veríme, že sa konečne urobí prielom v tom, aby mohli investovať do dlhodobých projektov, aby sme dosiahli vyšší výnos pre našich sporiteľov," povedal predseda predstavenstva spoločnosti Allianz - Slovenská dôchodková správcovská spoločnosť, a.s. Jozef Paška. Podľa neho zatiaľ sa pre to neurobilo nič a podľa súčasnej legislatívy, aj po zmenách, ktoré nastavila bývalá vláda, je porovnávacie obdobie v garantovanom fonde iba deväť mesiacov. "Toto je prekážka, aby sme mohli investovať do dlhodobých projektov," dodal.

Správcovské spoločnosti pritom nemajú primárny záujem investovať peniaze sporiteľov konkrétne do diaľnic. Štát má totiž momentálne dostatok zdrojov aj rôzne možnosti na financovanie ich výstavby. "Z nášho pohľadu je dôležité, aby sme dostali možnosť investovať do dlhodobých projektov, aby boli vyššie výnosy. Nehovoríme konkrétne, že to musia byť slovenské diaľnice alebo jadrové elektrárne," pokračoval Paška.

Minister si vie predstaviť účasť dôchodkových správcovských spoločností na financovaní výstavby diaľnic formou PPP. Tento spôsob by podľa neho mohol byť využitý najmä pri výstavbe obchvatu Bratislavy na diaľnici D4. Za zjednodušené označil predstavy, že penzijné spoločnosti z 5 mld. eur, ktoré spravujú, dajú zhruba 1 mld. eur na diaľnice. "Takto jednoducho to vôbec nefunguje. Štát nemá problém si požičať peniaze. Toto nie je primárny problém. Máme limitovaný deficit (verejných financií), toto je základný problém," uviedol Počiatek s tým, že sa budú snažiť nájsť princíp využitia penzijných zdrojov pri výstavbe diaľnic. Aktuálne to podľa ministra je, len treba nájsť mechanizmus. "Je to veľmi problematické, ako to urobiť naozaj tak, aby to spĺňalo všetky parametre a pravidlá hry, ktoré definovala EÚ," dodal Počiatek. Zatiaľ však nikto nepovedal, ako by to konkrétne fungovalo. Konkrétnejší návrh podľa Počiatka neprišiel ani od dôchodkových správcovských spoločností.

Penzijné spoločnosti investovali do nákupu domácich štátnych dlhopisov priemerne 30 % prostriedkov, ale ide o dlhopisy s krátkou lehotou splatnosti a s výnosmi okolo 1 %. V prípade, že by mohli investovať aj do dlhodobých projektov, výnosy by mohli vzrásť na 4 až 4,5 %. "Pre správcov je dôležité, aby sa tieto podmienky vytvorili preto, aby sa konečne mohlo skutočne hovoriť v dôchodkových fondoch o vyšších výnosoch," dodal Paška. Plánované obmedzenie odvádzania peňazí sporiteľov do 2. dôchodkového piliera znamená podľa neho najmä ohrozenie tohto systému. "Považujeme redukciu príspevkov doslova za hrozbu kolapsu," uzavrel Paška.

To, že nie je pripravený žiadny projekt využitia penzijných zdrojov na výstavbu diaľnic, nie je dobré podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomíra Palčáka. "Pri dôchodkových správcovských spoločnostiach je duálny efekt. Nielen že sa dajú získať financie, ale aj zlepšiť úspory občanov. Momentálne je tam začarovaný kruh, z ktorého sa nevedia pohnúť," uviedol pre agentúru SITA odborník na dopravu.

Partner poradenskej spoločnosti KPMG na Slovensku Ľuboš Vančo tvrdí, že rezort dopravy pri financovaní výstavby diaľnic z rôznych zdrojov postupuje správne. "Snaží sa hľadať optimálny variant medzi troma veľkými skupinami možného financovania," povedal pre agentúru SITA. Financovanie diaľnic je podľa neho možné najmä zo štátneho rozpočtu a eurofondov, pôžičiek a cez PPP projekty. "PPP projekty sú niekde medzi a záleží na koncepcii, ktorá potenciálne môže byť vybratá cez PPP projekt a tam je aj element úročených pôžičiek a rôzne iné elementy," dodal Vančo.

SITA © 2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené.
Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


 
 

To najlepšie z F1.sk

foto
FOTO a VIDEO: Výroba prilby pre Kimiho Räikkönena
Tím Scuderia Ferrari uverejnil sériu fotografií a aj sumárne video monitorujúce proces výroby prilieb značky Bell, ktoré používa Kimi Räikkönen.
foto
Arrivabene: Načo potrebujem Hamiltona?
"Skôr by som sa poobzeral po mladom a talentovanom jazdcovi, ktorého by som dal následne dokopy so Sebastianom," hovorí šéf Ferrari Maurizio Arrivabene.
foto
Aké je to byť šéfmechanikom vo Formule 1?
"Tá zodpovednosť je obrovská. Keď sa niečo pokazí, automaticky to je moja vina a musíme to okamžite opraviť. Musíte jednoducho byť perfekcionista," hovorí Chris Gent, vedúci mechanikov Daniela Ricciarda.
foto
Zak Brown: Formula 1 potrebuje získať späť svoj lesk
"Špekuluje sa o tretích pretekoch na Blízkom východe. Ako tam môžu byť troje preteky a v Nemecku žiadne? Nemyslím si, že to tento trh dokáže uniesť," pýta sa šéf najväčšej marketingovej spoločnosti v motoristickom športe.
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Bude to pre mňa špeciálny zápas. V slovenskom tíme mám mnoho priateľov, takže budem mať extra motiváciu," vyznal sa pre TASR Žiga Jeglič
Spríjemňujú divákom zápasy, usmievajú sa a bez nich by už moderný hokej nebol tým, čím je. Cheerleaderky.
"Čakalo sa, že to bude ťažké, ale toto bol extrém. Párkrát som bol taký unavený, že som takmer zakopol. Na konci zápasu však vidím výhru a to je to najdôležitejšie," vyslovil sa Tomáš Tatar
"Každý bod je na takomto turnaji zlatý a v takejto elektronizujúcej atmosfére sa nedá nebojovať. Priznám sa, miestami mi behá mráz po chrbte. V takých chvíľach môžete byť na dne síl a stále tam niečo nájdete," hovorí Bližňák pre hokej.sk
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Trnava si víťazstvom nad "Ružou" upevnila tretie miesto
Juraj Jarábek: "Dnešné víťazstvo si cením, aj keď v druhom polčase sme hrali dosť profesorsky, ale nakoniec bol k nám futbalový boh milostivý"
foto
Kmotrík sa vzdal výstavby NFŠ: Bude menej starostí, alternatívou vláda
"Mám toho za uplynulé mesiace plné zuby. Podľa môjho názoru bude najlepšie, keď vlastníkom štadióna nebude Kmotrík, ale mestská časť alebo vláda," povedal Kmotrík
foto
Slovan zvíťazil nad Senicou a nahradil ju na štvrtej priečke (video)
Jozef Kostelník: "Chceli sme na Slovane uhrať dobrý výsledok, ale nohy nás po náročnom pohárovom finále nepustili"
foto
V utorok súboj talianskeho a španielskeho giganta, Allegri víta rolu outsidera
"Viacerí si mysleli, že vypadneme už v skupinovej fáze, a my čelíme obhajcovi v boji o postup do finále," vraví kormidelník Juventusu Massimiliano Allegri
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
Orange vďaka inováciám spája hokejových fanúšikov v priamom prenose
Orange prináša počas tohtoročných Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji fanúšikom jedinečný hokejový zážitok
foto
Orange prináša unikátne hokejové zážitky na Majstrovstvách sveta v Českej republike
Hokejová horúčka sa začína. Orange ako dlhoročný hokejový fanúšik a generálny partner hokejovej reprezentácie pre fanúšikov opäť pripravil unikátne zážitky
foto
Video: Ďalší člen rodiny Galaxy odetý do kovu
Ako všetci dobre vieme, od spoločnosti Samsung sa dajú očakávať veľké veci. Pomaly, ale isto firma začína predstavovať ďalšieho silného nováčika
foto
Spoločnosť YU začína predaj smartfónu už šiesteho mája
Výrobca mobilných zariadení YU oznámil príchod ďalšieho príslušníka firmy. Od 6. mája pribudne do ponuky smartfón strednej triedy Yureka, ako to oznámil podnik na sociálnej sieti
 
Vyhľadávanie na auto.sk

Magazín AUTO.sk

http://image.auto.sk/obrazky/48mm/48197.jpg
Dopravný servis: Aktuálne informácie z ciest online
Aktuálne dopravné informácie z diaľničných úsekov, rýchlostných ciest a ciest I., II. a III. triedy na území Slovenskej republiky
http://image.auto.sk/obrazky/54mm/54492.jpg
TEST: Audi A7 competition 3.0 TDI: Spravil som sa! + FOTO
Audi A7 s trojlitrovým vznetovým motorom V6 s dvomi turbami akceleruje na 250 km/h tak pôsobivo, že ešte stále mám z toho zimomriavky. Chcel som samozrejme povedať \"na 130 km/h\"...
http://image.auto.sk/obrazky/53mm/53921.jpg
APEX TV: Test Škoda Fabia III Combi
Web AUTO.sk vám v spolupráci s APEX TV prináša najnovšiu epizódu, v ktorej Majo Bóna testuje Škodu Fabiu III Combi...

Archív správ

Máj 2015
Po Ut St Št Pi So Ne
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Vy odporúčate ...
 
Vygenerované za 12 ms. :: Country :: Region :: City