beta verzia
 
 
 
Prioritou pri výstavbe diaľnic sú eurofondy a štátny rozpočet
Autor: SITA   |   Publikované: Utorok, 5. jún 2012, 10:13

Pri výstavbe diaľnic chce ministerstvo dopravy naďalej využívať najmä peniaze Európskej únie (EÚ) a štátneho rozpočtu. V prípade potreby však uvažuje aj o využití úverov a zdrojov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). O použití peňazí sporiteľov v dôchodkových fondoch na výstavbu diaľnic sa podľa ministra dopravy Jána Počiatka zatiaľ iba hovorí, ale ešte nikto nevidel konkrétne návrhy. Tieto zdroje by mohli byť použité len ako dodatočné, ak hlavné prostriedky nebudú stačiť.

"V dlhodobom horizonte je prioritou vyčerpať eurofondy," povedal v utorok Počiatek po HNClube o zabezpečení zdrojov na výstavbu diaľnic. Podľa neho totiž môže byť problém využiť všetky prostriedky na diaľnice v súčasnom programovacom období čerpania eurofondov. Čerpanie zdrojov EÚ a štátneho rozpočtu na výstavbu diaľnic dosiahlo v máji 30 % možných prostriedkov a na rýchlostné cesty 36 %.

Prípravu projektov a množstvo faktorov podľa ministra bývalá vláda zanedbala, pričom náprava chýb si bude vyžadovať extrémnu námahu. "V strednodobom horizonte paradoxne máme dostatok prostriedkov na financovanie úsekov, ktoré sú pripravované. Problém je, že nemáme dostatok záložných projektov, ktorými by sme to mohli alternovať," uviedol ďalej Počiatek. Napriek tomu sa neobáva, že by v strednodobom období chýbali na diaľnice práve zdroje sporiteľov v dôchodkových správcovských spoločnostiach. "Otázka je, že keď zakcelerujeme prípravu a budeme mať viac projektov alebo projekty budú prevyšovať možnosti, ktoré máme, čo potom urobiť," dodal Počiatek.

Dôchodkové správcovské spoločnosti navrhujú v rámci pripravovaných zmien predĺžiť lehotu splatnosti v garantovanom fonde na desať alebo pätnásť rokov. "Čím sa vytvorí základný predpoklad pre to, aby správcovské spoločnosti mohli investovať do dlhodobých projektov. Veríme, že sa konečne urobí prielom v tom, aby mohli investovať do dlhodobých projektov, aby sme dosiahli vyšší výnos pre našich sporiteľov," povedal predseda predstavenstva spoločnosti Allianz - Slovenská dôchodková správcovská spoločnosť, a.s. Jozef Paška. Podľa neho zatiaľ sa pre to neurobilo nič a podľa súčasnej legislatívy, aj po zmenách, ktoré nastavila bývalá vláda, je porovnávacie obdobie v garantovanom fonde iba deväť mesiacov. "Toto je prekážka, aby sme mohli investovať do dlhodobých projektov," dodal.

Správcovské spoločnosti pritom nemajú primárny záujem investovať peniaze sporiteľov konkrétne do diaľnic. Štát má totiž momentálne dostatok zdrojov aj rôzne možnosti na financovanie ich výstavby. "Z nášho pohľadu je dôležité, aby sme dostali možnosť investovať do dlhodobých projektov, aby boli vyššie výnosy. Nehovoríme konkrétne, že to musia byť slovenské diaľnice alebo jadrové elektrárne," pokračoval Paška.

Minister si vie predstaviť účasť dôchodkových správcovských spoločností na financovaní výstavby diaľnic formou PPP. Tento spôsob by podľa neho mohol byť využitý najmä pri výstavbe obchvatu Bratislavy na diaľnici D4. Za zjednodušené označil predstavy, že penzijné spoločnosti z 5 mld. eur, ktoré spravujú, dajú zhruba 1 mld. eur na diaľnice. "Takto jednoducho to vôbec nefunguje. Štát nemá problém si požičať peniaze. Toto nie je primárny problém. Máme limitovaný deficit (verejných financií), toto je základný problém," uviedol Počiatek s tým, že sa budú snažiť nájsť princíp využitia penzijných zdrojov pri výstavbe diaľnic. Aktuálne to podľa ministra je, len treba nájsť mechanizmus. "Je to veľmi problematické, ako to urobiť naozaj tak, aby to spĺňalo všetky parametre a pravidlá hry, ktoré definovala EÚ," dodal Počiatek. Zatiaľ však nikto nepovedal, ako by to konkrétne fungovalo. Konkrétnejší návrh podľa Počiatka neprišiel ani od dôchodkových správcovských spoločností.

Penzijné spoločnosti investovali do nákupu domácich štátnych dlhopisov priemerne 30 % prostriedkov, ale ide o dlhopisy s krátkou lehotou splatnosti a s výnosmi okolo 1 %. V prípade, že by mohli investovať aj do dlhodobých projektov, výnosy by mohli vzrásť na 4 až 4,5 %. "Pre správcov je dôležité, aby sa tieto podmienky vytvorili preto, aby sa konečne mohlo skutočne hovoriť v dôchodkových fondoch o vyšších výnosoch," dodal Paška. Plánované obmedzenie odvádzania peňazí sporiteľov do 2. dôchodkového piliera znamená podľa neho najmä ohrozenie tohto systému. "Považujeme redukciu príspevkov doslova za hrozbu kolapsu," uzavrel Paška.

To, že nie je pripravený žiadny projekt využitia penzijných zdrojov na výstavbu diaľnic, nie je dobré podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomíra Palčáka. "Pri dôchodkových správcovských spoločnostiach je duálny efekt. Nielen že sa dajú získať financie, ale aj zlepšiť úspory občanov. Momentálne je tam začarovaný kruh, z ktorého sa nevedia pohnúť," uviedol pre agentúru SITA odborník na dopravu.

Partner poradenskej spoločnosti KPMG na Slovensku Ľuboš Vančo tvrdí, že rezort dopravy pri financovaní výstavby diaľnic z rôznych zdrojov postupuje správne. "Snaží sa hľadať optimálny variant medzi troma veľkými skupinami možného financovania," povedal pre agentúru SITA. Financovanie diaľnic je podľa neho možné najmä zo štátneho rozpočtu a eurofondov, pôžičiek a cez PPP projekty. "PPP projekty sú niekde medzi a záleží na koncepcii, ktorá potenciálne môže byť vybratá cez PPP projekt a tam je aj element úročených pôžičiek a rôzne iné elementy," dodal Vančo.

SITA © 2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené.
Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


 
 

To najlepšie z F1.sk

foto
Lewis Hamilton: Konečne môžem byť sám sebou
"V škole ma šikanovali a preto som vždy bol v kúte. Potom som uvidel Muhammada Aliho a chcel som mať jeho sebadôveru a tú schopnosť nakopať hocikoho," hovorí.
foto
Abiteboul: Náklady musia ísť dole, lebo F1 zničí samú seba
"Investujeme nehorázne sumy, ale náš šport môže sledovať čoraz menej ľudí. To je predsa hlúposť. Z Formuly 1 musíme opäť spraviť obľúbený šport. Tak, ako Le Mans. Tam sú lístky lacné a preteky idú v telke," zdôraznil Cyril Abiteboul.
foto
Arrivabene o svojich jazdcoch: Milí a inteligentní chlapci
"Ich osobnosti sú odlišné. Kimi je väčší introvert, ale za posledný rok a pol začal viac komunikovať. Keď o niečom hovorí, vždy je veľmi presný. Sebastian je otvorený, puntičkársky a blázon do detailov," prezrádza Maurizio Arrivabene.
foto
Koho zamestná Ferrari po boku Vettela?
"Checo bojuje o kokpit vo Ferrari," potvrdil manažér Force Indie Andy Stevenson. "Je na to taký zameraný, ako ešte nikdy predtým. Počas každého tréningu sa pýta na to, ako je na tom v porovnaní s Hülkenbergom."
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

"Keď som počul, že zahlásili moje meno, bolo to neuveriteľné. Splnil sa mi sen. Je to pre mňa výnimočný moment, aj pre moju rodinu a priateľov, niečo, na čo si budem pamätať do konca života," uviedol Matthews
„V lige hrá veľmi veľa Kanaďanov, tí sú preferovaní. Hrá sa potom ich štýlom hry, pretože ide nie len o hráčov, ale aj o trénerov," konštatuje Marek Biro o EBEL v rozhovore pre hokej.sk
„Možno v mojej hre nebolo cítiť veľký pokrok, ale ja osobne sa cítim dozretejšie. Táto sezóna mi veľa dala a ja pevne verím, že v budúcej sezóne z toho budem čerpať a posuniem sa výkonnostne opäť o krok dopredu,“povedal Mislav Rosandič
Útočník Chicaga Patrick Kane sa stal hlavnou hviezdou slávnostného galavečera v Las Vegas, na ktorom sa odovzdávali individuálne ocenenia za sezónu 2015/2016 v zámorskej hokejovej NHL.
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Dokonalí Nemci ani na sekundu nezaváhali, Slovensko končí (video)
Ján Kozák: "Nemecko dnes ukázalo svoju silu. Dopomohli sme im k tomu aj my, pretože v úvode zápase sme boli málo agresívni a príliš rozťahaní. Keď Nemci vyhrávajú, hrá sa proti nim veľmi ťažko"
foto
Dokonalý obrat Francúzov, spasiteľom Griezmann (video)
Antoine Griezmann: "Som šťastný, že sme sa dostali do štvrťfinále. Máme pred sebou ešte dlhú cestu. Dúfam, že budeme v tomto duchu aj pokračovať a pomôžem tímu"
foto
Žilina potrebuje posily, náhradu za Bénesa i útočníka
"Nedáš-dostaneš je jedna vec, ale šancí sme mali v úvode stretnutia viac. Je však dobré, že sme dostali gól. Aspoň sme mohli vidieť, aká bude reakcia hráčov. Tá nebola správna," priznal pre PROFUTBAL.sk Adrián Guľa
foto
3b Hviezdy ligy 2016: Hlasuj za najlepších hráčov a vyhraj skvelé ceny!
Redakcia PROFUTBAL.sk a spoločnosť 3b pripravili po skončení sezóny 2015/2016 jedinečnú anketu „3b Hviezdy ligy 2016 – rozhodnite o svojich hviezdach“. Práve vy môžete určiť, ktorí hráči boli tento rok najlepší v I. a II. lige!
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
VIDEO: Samsung Galaxy S6 a S6 edge prináša skvelý herný zážitok
Vlajkové lode Samsungu, Galaxy S6 a S6 edge, s vysoko výkonným procesorom a obrazovkou Quad HD vytvárajú výborne podmienky pre tie najlepšie pôžitky z mobilných hier
foto
V Orangei vyzbierali za štyri mesiace vyše 28 000 starých mobilov. Pomôžu tak Náruči záchrany
Dlhodobá ekologická akcia Orangeu Staré mobily sú na dve veci sa stále teší popularite. Od februára do konca mája v rámci nej zákazníci na predajné miesta priniesli viac ako 28-tisíc starých nepoužívaných mobilných telefónov
foto
ASUS rozmýšľa o kúpe HTC
Taiwanský podnik Asustek, ktorý je priekopníkom najmä v počítačovej výrobe, ale zastúpenie má aj na trhu so smartfónmi, či tabletmi prejavil záujem o kúpu tvorcu smartfónov HTC Corp
foto
Sony uvedie na trh Xperiu C4 Dual
Minulý týždeň Sony oznámilo predaj produktu Xperia C4 Dual. Zariadenie so službou dual-SIM sa uvedie do ponuky na indickom trhu už čoskoro
 
Vyhľadávanie na auto.sk

Magazín AUTO.sk

http://image.auto.sk/obrazky/48mm/48197.jpg
Dopravný servis: Aktuálne informácie z ciest online
Aktuálne dopravné informácie z diaľničných úsekov, rýchlostných ciest a ciest I., II. a III. triedy na území Slovenskej republiky
http://image.auto.sk/obrazky/54mm/54492.jpg
TEST: Audi A7 competition 3.0 TDI: Spravil som sa! + FOTO
Audi A7 s trojlitrovým vznetovým motorom V6 s dvomi turbami akceleruje na 250 km/h tak pôsobivo, že ešte stále mám z toho zimomriavky. Chcel som samozrejme povedať \"na 130 km/h\"...
http://image.auto.sk/obrazky/53mm/53921.jpg
APEX TV: Test Škoda Fabia III Combi
Web AUTO.sk vám v spolupráci s APEX TV prináša najnovšiu epizódu, v ktorej Majo Bóna testuje Škodu Fabiu III Combi...

Archív správ

Jún 2016
Po Ut St Št Pi So Ne
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Vy odporúčate ...
 
Vygenerované za 12 ms. :: Country :: Region :: City