beta verzia
 
 
 
Prioritou pri výstavbe diaľnic sú eurofondy a štátny rozpočet
Autor: SITA   |   Publikované: Utorok, 5. jún 2012, 10:13

Pri výstavbe diaľnic chce ministerstvo dopravy naďalej využívať najmä peniaze Európskej únie (EÚ) a štátneho rozpočtu. V prípade potreby však uvažuje aj o využití úverov a zdrojov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). O použití peňazí sporiteľov v dôchodkových fondoch na výstavbu diaľnic sa podľa ministra dopravy Jána Počiatka zatiaľ iba hovorí, ale ešte nikto nevidel konkrétne návrhy. Tieto zdroje by mohli byť použité len ako dodatočné, ak hlavné prostriedky nebudú stačiť.

"V dlhodobom horizonte je prioritou vyčerpať eurofondy," povedal v utorok Počiatek po HNClube o zabezpečení zdrojov na výstavbu diaľnic. Podľa neho totiž môže byť problém využiť všetky prostriedky na diaľnice v súčasnom programovacom období čerpania eurofondov. Čerpanie zdrojov EÚ a štátneho rozpočtu na výstavbu diaľnic dosiahlo v máji 30 % možných prostriedkov a na rýchlostné cesty 36 %.

Prípravu projektov a množstvo faktorov podľa ministra bývalá vláda zanedbala, pričom náprava chýb si bude vyžadovať extrémnu námahu. "V strednodobom horizonte paradoxne máme dostatok prostriedkov na financovanie úsekov, ktoré sú pripravované. Problém je, že nemáme dostatok záložných projektov, ktorými by sme to mohli alternovať," uviedol ďalej Počiatek. Napriek tomu sa neobáva, že by v strednodobom období chýbali na diaľnice práve zdroje sporiteľov v dôchodkových správcovských spoločnostiach. "Otázka je, že keď zakcelerujeme prípravu a budeme mať viac projektov alebo projekty budú prevyšovať možnosti, ktoré máme, čo potom urobiť," dodal Počiatek.

Dôchodkové správcovské spoločnosti navrhujú v rámci pripravovaných zmien predĺžiť lehotu splatnosti v garantovanom fonde na desať alebo pätnásť rokov. "Čím sa vytvorí základný predpoklad pre to, aby správcovské spoločnosti mohli investovať do dlhodobých projektov. Veríme, že sa konečne urobí prielom v tom, aby mohli investovať do dlhodobých projektov, aby sme dosiahli vyšší výnos pre našich sporiteľov," povedal predseda predstavenstva spoločnosti Allianz - Slovenská dôchodková správcovská spoločnosť, a.s. Jozef Paška. Podľa neho zatiaľ sa pre to neurobilo nič a podľa súčasnej legislatívy, aj po zmenách, ktoré nastavila bývalá vláda, je porovnávacie obdobie v garantovanom fonde iba deväť mesiacov. "Toto je prekážka, aby sme mohli investovať do dlhodobých projektov," dodal.

Správcovské spoločnosti pritom nemajú primárny záujem investovať peniaze sporiteľov konkrétne do diaľnic. Štát má totiž momentálne dostatok zdrojov aj rôzne možnosti na financovanie ich výstavby. "Z nášho pohľadu je dôležité, aby sme dostali možnosť investovať do dlhodobých projektov, aby boli vyššie výnosy. Nehovoríme konkrétne, že to musia byť slovenské diaľnice alebo jadrové elektrárne," pokračoval Paška.

Minister si vie predstaviť účasť dôchodkových správcovských spoločností na financovaní výstavby diaľnic formou PPP. Tento spôsob by podľa neho mohol byť využitý najmä pri výstavbe obchvatu Bratislavy na diaľnici D4. Za zjednodušené označil predstavy, že penzijné spoločnosti z 5 mld. eur, ktoré spravujú, dajú zhruba 1 mld. eur na diaľnice. "Takto jednoducho to vôbec nefunguje. Štát nemá problém si požičať peniaze. Toto nie je primárny problém. Máme limitovaný deficit (verejných financií), toto je základný problém," uviedol Počiatek s tým, že sa budú snažiť nájsť princíp využitia penzijných zdrojov pri výstavbe diaľnic. Aktuálne to podľa ministra je, len treba nájsť mechanizmus. "Je to veľmi problematické, ako to urobiť naozaj tak, aby to spĺňalo všetky parametre a pravidlá hry, ktoré definovala EÚ," dodal Počiatek. Zatiaľ však nikto nepovedal, ako by to konkrétne fungovalo. Konkrétnejší návrh podľa Počiatka neprišiel ani od dôchodkových správcovských spoločností.

Penzijné spoločnosti investovali do nákupu domácich štátnych dlhopisov priemerne 30 % prostriedkov, ale ide o dlhopisy s krátkou lehotou splatnosti a s výnosmi okolo 1 %. V prípade, že by mohli investovať aj do dlhodobých projektov, výnosy by mohli vzrásť na 4 až 4,5 %. "Pre správcov je dôležité, aby sa tieto podmienky vytvorili preto, aby sa konečne mohlo skutočne hovoriť v dôchodkových fondoch o vyšších výnosoch," dodal Paška. Plánované obmedzenie odvádzania peňazí sporiteľov do 2. dôchodkového piliera znamená podľa neho najmä ohrozenie tohto systému. "Považujeme redukciu príspevkov doslova za hrozbu kolapsu," uzavrel Paška.

To, že nie je pripravený žiadny projekt využitia penzijných zdrojov na výstavbu diaľnic, nie je dobré podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomíra Palčáka. "Pri dôchodkových správcovských spoločnostiach je duálny efekt. Nielen že sa dajú získať financie, ale aj zlepšiť úspory občanov. Momentálne je tam začarovaný kruh, z ktorého sa nevedia pohnúť," uviedol pre agentúru SITA odborník na dopravu.

Partner poradenskej spoločnosti KPMG na Slovensku Ľuboš Vančo tvrdí, že rezort dopravy pri financovaní výstavby diaľnic z rôznych zdrojov postupuje správne. "Snaží sa hľadať optimálny variant medzi troma veľkými skupinami možného financovania," povedal pre agentúru SITA. Financovanie diaľnic je podľa neho možné najmä zo štátneho rozpočtu a eurofondov, pôžičiek a cez PPP projekty. "PPP projekty sú niekde medzi a záleží na koncepcii, ktorá potenciálne môže byť vybratá cez PPP projekt a tam je aj element úročených pôžičiek a rôzne iné elementy," dodal Vančo.

SITA © 2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené.
Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


 
 

To najlepšie z F1.sk

foto
Toto Wolff: Bola to chyba tímu, prerátali sme sa
Športový šéf Mercedesu Toto Wolff v rozhovore podrobne vysvetľuje, ako prebiehalo rozhodovanie o povolaní Lewisa Hamiltona do boxov.
foto
Hamilton priznal: Bolo to kolektívne rozhodnutie
"Myslel som si teda, že chlapci zozadu išli do boxov a keď mi tím povedal, aby som ostal na trati, tak som odpovedal, že pneumatikám klesnú teploty. Obával som sa, že ostatní prezuli na mäkšie zmesi," vysvetľoval Lewis Hamilton.
foto
Lauda a Wolff unisono: Je nám to ľúto
"Totálne sme to zbabrali. Bolo to zlé rozhodnutie, ktoré ide plne na vrub tímu. Odstupy jazdcov sme odhadli zle," vysvetľuje Toto Wolff.
foto
Hamilton doplatil na obrovskú tímovú chybu, Mercedes daroval víťazstvo Rosbergovi!
Veľká cena Monaka pre rok 2015 mala neuveriteľný záver. Lewis Hamilton celý čas bez problémov viedol a budoval svoj náskok, ale v 64. kole sa zrodila havária Maxa Verstappena, ktorá vyvolala výjazd bezpečnostného auta...
 

To najlepšie z HOKEJ.sk

Hokejisti Chicaga triumfovali v noci na nedeľu v štvrtom zápase finále Západnej konferencie NHL doma nad Anaheimom
Slovenský hokejista Ladislav Nagy sa po zranení, pre ktoré prišiel o štart na MS v Ostrave, postupne vracia do tréningového procesu.
"Hlavne, nech si tam vylepšuje svoju angličtinu," odkazuje Július Hudáček mladšiemu bratovi Liborovi na Kanárske ostrovy. Práve tam momentálne trávi dovolenku 24-ročný útočník, ktorý sa rozhodol vyzliecť po šiestich sezónach dres bratislavského Slovana.
Bezprostrednú budúcnosť však má presne naplánovanú. "Najbližšie dva týždne si ešte oddýchnem a potom sa začnem pripravovať na nový ročník i riešiť ďalšie pôsobenie"
 

To najlepšie z Profutbal.sk

foto
Liverpool dostal v Stoke poltucet! Bude hrať len v predkole EL (video)
V záverečnom 38. kole anglickej Premeir League prišiel FC Liverpool o priamu účasť v skupinovej fáze Európskej ligy, keď prehral na ihrisku Stoke City vysoko 1:6
foto
Košice sa ponorili do smútku, ich sezóna vyráža dych
Futbalisti MFK Košice majú za sebou turbulentnú sezónu, na ktorú azda do smrti nezabudnú. Čo všetko sa za ostatný rok v tábore "žlto-modrých" udialo? Bolo toho viac než dosť...
foto
Xavi sa lúčil, Enrique: Nikdy nebude taký hráč, ako je on
"Chceme treble, vieme však, že cesta bude veľmi náročná. Chcel by som skončiť s tým, že zodvihnem nad hlavu pohár a trofej Ligy majstrov," citovala agentúra Reuters Xaviho
foto
Vydreté víťazstvo Slovana, Kováč zdvihol varovný prst
"Ťažký terén viac pomohol súperovi, nemohli sme hrať svoju hru, ale nechceme sa vyhovárať. Malo to byť z našej strany určite lepšie. Po zápase je už zbytočné o tom polemizovať," povedal Karol Mészáros
 

To najlepšie z mobil.sk

foto
ZTE privedie na trh novinku s masívnou batériou
ZTE Q519T, trošku zložité pomenovanie, no o to skôr sa vryje do pamäte. Z dielne vyjde vo farebných prevedeniach akými sú modrá, biela alebo zlatá
foto
Panasonic predstavil 4G smartfón
No, aj napriek malej výrobnej aktivite vo svete mobilov spoločnosť prichádza so zariadením z týchto radov. Firma zahájila predaj telefónu Eluga L 4G v Indii
foto
VIDEO: Je HTC One M9 ohňovzdorné?
Videí absurdných testov mobilných zariadení je na internete už pomerne mnoho. Tentoraz sa k nim pridal aj HTC One M9
foto
Elife E8: Kovový smartfón z výrobnej linky Gionee
Podľa informácií, sa nový model Elife E8 predstaví v kovovom šate. Hovorí sa, že zariadenie príde s 23MPix fotoaparátom
 
Vyhľadávanie na auto.sk

Magazín AUTO.sk

http://image.auto.sk/obrazky/48mm/48197.jpg
Dopravný servis: Aktuálne informácie z ciest online
Aktuálne dopravné informácie z diaľničných úsekov, rýchlostných ciest a ciest I., II. a III. triedy na území Slovenskej republiky
http://image.auto.sk/obrazky/54mm/54492.jpg
TEST: Audi A7 competition 3.0 TDI: Spravil som sa! + FOTO
Audi A7 s trojlitrovým vznetovým motorom V6 s dvomi turbami akceleruje na 250 km/h tak pôsobivo, že ešte stále mám z toho zimomriavky. Chcel som samozrejme povedať \"na 130 km/h\"...
http://image.auto.sk/obrazky/53mm/53921.jpg
APEX TV: Test Škoda Fabia III Combi
Web AUTO.sk vám v spolupráci s APEX TV prináša najnovšiu epizódu, v ktorej Majo Bóna testuje Škodu Fabiu III Combi...

Archív správ

Máj 2015
Po Ut St Št Pi So Ne
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Vy odporúčate ...
 
Vygenerované za 10 ms. :: Country :: Region :: City